aarden oefeningen
Home » Blog » Wat is aarden? Aarden voor dummies (Alles over aarden + Oefeningen!)

Wat is aarden? Aarden voor dummies (Alles over aarden + Oefeningen!)

Onbewust doen we het al: Aarden! Het klinkt misschien wat zweverig maar niets is minder waar… Aarden zorgt er bij sommige mensen zelfs voor dat zij JUIST wat minder gaan zweven 😉 Maar wat is aarden dan precies en waarom zou je moeten aarden? Wat doet het en hoe doe je het? Wij leggen het je uit! Daarnaast gaan we je super waardevolle tips én oefeningen geven die je direct kunt toepassen! 

 

“Be like a tree: Stand tall, stay grounded and connect with your Roots!”

tree pose yoga

 

Wat is aarden?

Aarden is simpelweg niets meer of minder dan contact maken met de aarde. Het woord geeft het al weg. Aarden is jezelf in directe fysieke verbinding brengen met Moeder Aarde. Hiervoor moet jouw huid de grond raken. Op die manier ben je dus letterlijk aan het aarden.

 

Aarden wordt ook wel grounding, earthing of gronden genoemd.

 

Naast letterlijk aarden kun je je ook figuurlijk aarden.

 

In tegenstelling tot letterlijk aarden verbind je je hierbij niet direct met de oppervlakte van de Aarde. Met figuurlijk aarden bedoelen we het in contact komen met het eigen lichaam. Je hoort wel eens mensen zeggen: ‘Ik moet even aarden hoor’.

 

Daarmee bedoelen ze niet ‘ik moet nu even mn schoenen en sokken uittrekken en een rondje door de tuin gaan wandelen 😉 Hiermee wordt bedoelt dat er ingedaald moet worden. Men is hier teveel aanwezig in het hoofd en/of moet weer in contact komen met zichzelf. Er moet dus geaard worden door contact te maken met het lichaam. 

 

We gaan in dit artikel hoofdzakelijk in op de theorie achter het échte aarden, het letterlijke aarden. Aan het einde zullen we voorbeelden en oefeningen geven van zowel letterlijk als figuurlijk aarden.

Praktische voorbeelden van aarden

We kennen allemaal wel dat gekke flapje of steeltje onder de auto die de grond raakt. Als kind vroeg ik me altijd af wat dat nou precies was…;) Inmiddels een wat verouderde toepassing, we zien dit niet veel meer, maar het gaat even om de beeldvorming hier.

 

Nog een voorbeeld. Wat dacht je van een aardlekschakelaar? Dat ‘irritante’ ding die ineens zomaar omschakelt wanneer alle stoppen zijn doorgeslagen. Nou… Thank the Lord dat ze er zijn! Het is misschien even schrikken en vervelend maar het dient een doel!

 

Een bliksemgeleider is nog zo’n voorbeeld. En laten we de bedrading van elektrische apparaten niet vergeten. Als we deze bedrading goed bekijken, kun je de aardedraad herkennen aan het groen-geel.

 

En dan hebben we natuurlijk nog geaarde stopcontacten. Wie kent ze niet? Te herkennen aan de ‘pinnetjes’ in het stopcontact. In de wat oudere huizen vind je deze veelal alleen in keuken en badkamer.

Het principe

Even simpel gezegd gaat het in al deze voorbeelden om het afvoeren van spanning. En waarom wil je deze spanning afvoeren? Om te voorkomen dat de spanning TEVEEL wordt voor een systeem.

 

Kijk bijvoorbeeld naar de aardlekschakelaar. Deze heeft onder andere als doel een elektrocutie te voorkomen. Met andere woorden; het voorkomt een teveel aan spanning voor in ons systeem (ons lichaam).

Aarden vroeger

Onze voorouders liepen de hele dag op blote voeten. Zij sliepen zelfs op de grond! Overduidelijk mag zijn dat wij als mensheid altijd in contact hebben gestaan met de Aarde. Totdat wij dus schoenen gingen gebruiken!

 

Evolutie van de mens

 

Denk er maar eens over na… Wij zijn de enige wezens op Aarde die op schoenen lopen. Wij zijn ook de enige wezens die NIET, op structurele basis, in contact staan met onze moeder Aarde. De meeste zolen van schoenen hebben namelijk een isolerende laag gemaakt van rubber. Rubber geleidt niet. Daarnaast hebben we onze vloeren in onze huizen geisoleerd en slapen we niet meer op de grond.

 

Nu zeg ik niet dat we al deze dingen niet meer zouden moeten doen want we doen dit met goede reden! Maar daardoor zijn we wél het contact met de Aarde kwijt geraakt! Het gevolg daarvan op ons systeem en dus op onze gezondheid en welzijn zou wel eens veel ernstiger kunnen zijn dan we ons doen beseffen. Onze voorouders leefden in harmonie met Moeder Natuur, zij stonden er veel meer mee in contact en maakten hierdoor (bewust of onbewust) gebruik van haar helende energie!

 

Zo doet wetenschappelijk onderzoek vermoeden dat de manier van leven zoals wij die nu kennen (dus structureel afgesneden zijn van het contact met de Aarde), mede oorzaak zou kunnen zijn van allerlei moderne ziektes en aandoeningen! Ik noem het moderne ziektes omdat deze aandoeningen vroeger niet voorkwamen. Waar moeten we dan aan denken?

 

Nou neem bijvoorbeeld chronische pijn en chronische vermoeidheid. Of slecht slapen, zich down voelen, zich onrustig en constant gestresst voelen. Er zijn zo ontzettend veel mensen met chronische klachten welke niet begrepen worden door het reguliere medische circuit. Ze kunnen er gewoon (nog) niets mee.

 

Het niet meer in contact staan met de Aarde zou één van de niet begrepen oorzaken kunnen zijn. Hoe werkt dat dan? Laten we er eens beter naar kijken.

Wat doet aarden met het lichaam?

 

 

In bovenstaande video praten Jan van Stiphout en Juglen Zwaan over wat aarden precies doet met ons lichaam. Jan laat dit met behulp van een oscilloscoop en multimeter aan Juglen zien. Wil je deze video niet bekijken, geen zorgen, we beschrijven hieronder onder andere wat er besproken wordt in de video (en meer).

Het immuunsysteem

Laten we eerst eens kijken naar wat er in je lichaam gebeurt wanneer er een micro-organisme binnen dringt of wanneer er ergens in je lichaam weefsel kapot is gegaan. Als reactie hierop zal je immuunsysteem geactiveerd worden. Dit systeem gaat er vervolgens alles aan doen om de binnendringers te elimineren en het kapotte weefsel af te voeren, te repareren en/of te vervangen.

 

Om dit te kunnen doen komen er onder andere vrije radicalen vrij. Vrije radicalen zijn positief geladen moleculen, ze missen één of meerdere elektronen.

 

Wat zijn moleculen en elektronen? Laten we het simpel houden en stellen dat een molecuul een kleine bouwsteen is. Deze bouwsteen bevat plusdeeltjes en mindeeltjes (elektronen) in gelijke aantallen en is daardoor qua lading neutraal. Een positief geladen bouwsteen kan alleen positief geladen zijn wanneer er dus mindeeltjes (elektronen) ontbreken. Op die manier wordt het een positief geladen deeltje.

 

Deze vrije radicalen, die dus positief geladen zijn, zijn altijd op zoek naar elektronen (die negatief geladen zijn). Let’s say: opposites attract 😉

 

Nu wordt het leuk want deze negatieve elektronen worden dus weg gehaald bij de binnendringers (ziekteverwekkers) en het kapotte weefsel. Op deze manier worden de binnendringers vernietigd en afgevoerd evenals het kapotte weefsel.

 

Deze reactie kennen we als een ontstekingsreactie. Een ontstekingsreactie kan acuut zijn maar ook laaggradig en sluimerend (chronisch). Zodra de vrije radicalen niet meer nodig zijn dienen zij geneutraliseerd te worden door anti-oxidanten of vrije elektronen.

 

Hier begint dan ook het probleem. Want wat nou als er een tekort is aan anti-oxidanten of vrije elektronen? Dan zullen de vrije radicalen het gezonde weefsel dus aantasten. Dit triggert vervolgens opnieuw een immuunreactie waarbij nóg meer vrije radicalen vrijkomen. Neutraliseren wordt lastig aangezien dit de eerste keer al een probleem was…

 

Het resultaat? Je raadt het al. Een eindeloze vicieuze cirkel! Hetgeen wat we hedendaags ook wel kennen als chronische ontstekingen en auto-immuun ziekten.

Aarden en onze gezondheid

Omdat onze Aarde een overvloed aan vrije elektronen heeft, is aarden dus een perfecte manier om ons lichaam in de behoefte van vrije elektronen te voorzien! Op deze manier kunnen we de bovengenoemde vicieuze cirkel doorbreken!

 

Even kort: vrije radicalen zijn dus bevordelijk en wenselijk in geval van nood. Echter, door onze manier van leven en onze hedendaagse maatschappij hebben wij mensen een teveel aan vrije radicalen in ons lichaam. Dit komt onder andere door de hoge mate van luchtvervuiling, straling (smartphone, wifi signalen, bluetooth, tv- en radiosignalen en bekabeling in je huis) en stress. Vrije radicalen zijn nuttig bij binnendringers of beschadigd weefsel maar wanneer deze afwezig zijn, vergrijpen de vrije radicalen zich dus óók aan gezond weefsel. Acute en chronische ontstekingen kunnen hiervan een gevolg zijn. 

 

Om vrije radicalen te neutraliseren hebben we, zoals eerder genoemd, anti-oxidanten of vrije elektronen nodig. Anti-oxidanten kunnen we uit voedsel halen. Het is dus ontzettend belangrijk om GEZONDE voeding tot ons te nemen! Deze voeding, vol met anti-oxidanten, beschermt onze gezondheid.

 

Wat het lichaam als het ware doet, is dat het een vrij elektron uit de anti-oxidant haalt om zodoende vrije radicalen te kunnen neutraliseren. De Aarde echter biedt deze vrije elektronen al in deze vorm aan waardoor het dus een makkelijk opneembare vorm is (en GRATIS 😉 ).

 

Onderzoek heeft uitgewezen dat bepaalde gezondheidsproblemen direct in verband kunnen worden gebracht met ontstekingen. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

 

1. Hoge bloeddruk

2. Hartkwalen

3. Arteriosclerose

4. Vertraagd metabolisme

5. Geheugen/cognitieve problemen

6. Oogproblemen

7. Chronische vermoeidheid

8. Slaapproblemen

9. Chronische pijn zoals rugpijn, gewrichtspijn en fibromyalgie

10. Chronische stress

11. Uitgeputte bijnieren

 

Bovenstaande aandoeningen zouden dus verlicht kunnen worden door structureel te gaan aarden!

De wetenschap achter aarden

 

 

Bovenstaande video is wellicht een leuke toevoeging op dit artikel gezien er verschillende onderzoekers en medici aan het woord komen betreft earthing en wat de effecten ervan zijn op ons Zijn.

 

Onderstaand bespreken we de gezondheidsvoordelen van aarden en zullen we onderaan dit artikel bronnen toevoegen die deze gezondheidsvoordelen kunnen bevestigen.

Gezondheidsvoordelen van aarden

Aarden heeft dus een positief effect op je gezondheid. Zo kan earthing je gemoedstoestand verbeteren, je energieniveau laten toenemen, je slaap verbeteren en je stress niveau verlagen. Maar hoe werkt dat dan?

 

Verbetering van je imuunsysteem

We hebben gelezen dat de aarde vrije elektronen aan je lichaam kan geven. Dit houdt in dat het immuunsysteem beter bewapend wordt om binnendringers te lijf te gaan. Aldus blijkt uit onderzoek.

 

Cortisol in balans brengen

Cortisol is een stress hormoon afkomstig vanuit de bijnieren. Hoge cortisol levels geven stress. De waarden in je lichaam verlopen via een soort biologische klok. Zo heb je rond een uur of 8 in de ochtend een piekwaarde. Deze dient om je hersenen en lichaam te ontwaken.

 

Door jezelf ‘s nachts te aarden stabiliseer je je cortisolwaarden. Dit vloeit door in de dag. Ofwel, jouw cortisolwaardes zullen overdag dan ook stabiliseren vanwege die biologische klok. Onderzoek wijst uit dat na een aantal weken aarden de waarden normaliseren en je niet langer gestresst wakker wordt.

 

Beter slapen

Door bovengenoemde reden zul je dus ook beter en rustiger kunnen slapen.

 

Verlichting van pijn

Onderzoek wijst uit dat chronische pijn klachten verminderden door een aantal weken geaard te slapen. Herstel en regeneratie vinden plaats tijdens een goede slaap. Logischerwijs herstel je beter wanneer de kwaliteit van je slaap dus ook toeneemt.

 

Betere gemoedstoestand

Het verlagen en stabiliseren van het stress hormoon cortisol speelt hier een grote rol. Cortisol zorgt voor prikkelbaarheid. Wanneer hier meer balans in komt zul je dus beter met stress om kunnen gaan en mentaal weerbaarder worden.

 

Energie toename

Wanneer we kijken naar bovenstaande punten is de toename van het energieniveau onvermijdelijk. Stress gaat omlaag, je wordt mentaal sterker, je slaapt beter en je hebt minder pijn. Dit zorgt ervoor dat er meer energie overblijft, er sijpelt namelijk minder weg.

Boeken over Earthing/Aarden

Earthing, gronden of aarden heeft dus absoluut een positief effect op ons Welzijn! Lijkt het je leuk om nog wat dieper op de stof in te gaan? Dan vind je de volgende boeken wellicht een mooie aanvulling voor in jouw boekenkast of boekenverzameling 😉

 

Vaak samen gekocht met: 

 

Oefeningen om te aarden

Er zijn verschillende oefeningen die je kunt doen om te aarden. Hierin maken we onderscheid tussen echt letterlijk aarden en figuurlijk aarden.

Letterlijk aarden

Dit kan op twee manieren. Binnen en buiten. Buiten kun je je aarden door contact te maken met het aardoppervlak. LET OP: Asfalt, rubber, hout, kunststof, vinyl, afgedichte tegels, vloerbedekking, verharde wegen, alles wat NIET geleid is niet geschikt om (letterlijk) te aarden!

 

Binnen kun je je aarden door gebruik te maken van aardingsproducten zoals bijvoorbeeld aardematjes en aardelakens. LET OP: Hierbij geldt dat wanneer je je product aansluit op een verwarmingsbuis mét verf er geen geleiding mogelijk is. Let er, ook hier, dus op dat geleiding tot stand kan komen. Zou zonde zijn anders toch?

 

Oefeningen
  1. Aard jezelf tijdens het slapen met een aardingsmat
  2. Of gebruik tijdens het slapen een aardingslaken
  3. Gebruik een aardingskussensloop
  4. Werk je veel achter de pc? Gebruik een aardingsmatje speciaal daarvoor!
  5. Neem eens pauze met je aardingsproduct zodat je de opgebouwde spanning kunt laten gaan
  6. Mediteer op een aardingsproduct!
  7. Is het lekker weer? Neem buiten pauze en zorg dat je contact maakt met de Aarde!
  8. Ontspan in bubbelend water: verwen jezelf met een opblaasbare jacuzzi!
  9. Loop op blote voeten!
  10. Zwem in natuur water
  11. Neem een douche!
  12. Ga tuinieren
  13. Begeef je in de vrije natuur en maak contact
  14. Zwem, lig of speel in een opblaasbaar zwembad!
  15. Dans op blote voeten
  16. Stampen op de grond (een krachtige!)
  17. Aarden tijdens een heerlijk ontspannen bad (Geen bad? Ga voor een super praktisch opblaasbad!)
  18. Een voetenbadje nemen (eventueel met magnesium)

Figuurlijk aarden

Figuurlijk aarden heeft alles te maken met het in contact komen met je lichaam. Het kan ontzettend goed helpen wanneer mensen druk zijn in het hoofd. Of bijvoorbeeld bij stress. Bij beide is men overmatig veel aanwezig in het hoofd waardoor er een afwezigheid ontstaat in het lichaam.

 

Dat klinkt misschien wat gek maar wanneer je constant in gedachten bent, dan ben je je niet langer bewust van je eigen lichaam. Hierdoor kunnen allerlei klachten ontstaan die vaak pas veel te laat worden opgemerkt omdat lichaamsbewustheid ontbreekt. Het lichaam gaat als reactie hierop ‘schreeuwen’ om aandacht te krijgen. Regelmatig aarden kan dit voorkomen.

 

Figuurlijk aarden kan ook heel mooi werken bij mensen die zich voornamelijk bezig houden met het bereiken van een bepaalde spirituele ‘hoogte’. Typerend hierbij zijn de wat ‘zweverige’ karakters: niet volledig aanwezig in het hier en nu, dromerig, zweverig, omdat men niet goed geaard is!

 

Aarden wordt vaak in verband gebracht met ons eerste chakra. De wortelchakra. Ook wel Muladhara chakra genoemd. Deze chakra zorgt voor een gevoel van stabiliteit, veiligheid en gegrond zijn. Het heeft te maken met overleven en is onder andere gekoppeld aan onze bijnieren (waar het stresshormoon cortisol vandaan komt).

 

Zowel mensen die veel in het hoofd leven als ‘zweverige’ mensen doen er goed aan om te werken met dit eerste chakra. Wil je meer weten over chakra’s? Lees dan Wat zijn chakra’s? En hoe open je ze? (uitlegd in een tekenfilm).

 

Oefeningen

 

  • Yoga!!

 

Yoga is perfect om te gronden! Yoga laat jou namelijk (opnieuw) kennis maken met je eigen lichaam. Het leert je jezelf te begrijpen. Tijdens yoga draait het om voelen. Hierdoor kom je dus uit je hoofd en in je lichaam. Je hebt zelfs specifieke asana’s gericht op de eerste chakra, dit werkt extra aardend!

 

Wil jij yoga uitproberen? Kijk dan eens bij deze yoga voor beginners cursus aanbieding!

 

Wil jij toegang tot de netflix onder de yoga? Dan kun je eens kijken bij het platform Practice van Happy with Yoga!

 

Met yoga nidra bereik je diepe ontspanning door alleen maar te liggen en te luisteren. Het is een bewezen effectieve methode tegen stress. Met behulp van Yoga Nidra kun je onmiddelijk aarden omdat je per direct in je lichaam aanwezig bent. Hier kun je yoga nidra leren.

 

Met yoga nidra kun je zélfs aan je chakra’s werken en daardoor diepgewortelde programmeringen en overtuigingen loslaten! Wanneer je je chakra’s in balans brengt, ben jij perfect geaard! Wil jij dit? Hier kun je yoga nidra volgen en een reis door de chakra’s maken!

 

  • Bewegen/sporten

Eigenlijk alles waarbij je je lichaam gebruikt, kan helpen te aarden. Waarom ‘kan helpen’? Omdat je er wél voor moet waken dat je niet in gedachten verzonken bent en dus op de automatische piloot aan het bewegen/sporten bent. Reminder: Het gaat om de connectie met je lichaam. Daag jezelf dus uit en blijf in je lichaam 😉

 

  • Intimiteit

Een hele mooie om in je lichaam te komen. Let hierbij wel op dat wanneer je een trauma in relatie tot intimiteit hebt, dit niet voor jou werkt!

 

  • Een heerlijk potje janken (ja, dat werkt grondend)
  • Opruimen/schoonmaken
  • Een chakrameditatie

 

 

  • Een visualatie waarbij je in gedachten contact maakt met de Aarde

 

 

  • Ontspanningsoefeningen
  • Ademhalingsoefeningen

Ademhalingsoefeningen brengen je in contact met de adem waardoor je focus shift van het hoofd naar het lichaam.

 

TIP! Leer jezelf aarden in het MOMENT: Mindfulness training volgen om vaker mindful te zijn.

 

blote voeten aarden

Bronnen 

Gaétan Chevalier, Stephen T. Sinatra, James L. Oschman, Karol Sokal, and Pawel Sokal, “Earthing: Health Implications of Reconnecting the Human Body to the Earth’s Surface Electrons,” Journal of Environmental and Public Health, vol. 2012, Article ID 291541, 8 pages, 2012.

 

Dr. Mercola. “The ultimate antioxidant: fight premature aging for free.” 4 november 2012. Mercola.com.

 

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2012/11/04/why-does-walking-barefoot-on-the-earth-make-you-feel-better 1 juli 2015.

 

Ghaly, Maurice, and Dale Teplitz. “The biologic effects of grounding the human body during sleep as measured by cortisol levels and subjective reporting of sleep, pain, and stress.” Journal of Alternative & Complementary Medicine 10.5 (2004)

 

Ober, Clinton, Sinatra, Stephen T., Zucker, Martin. (2010). Earthing: The Most Important Health Discovery Ever? Basic Health Publications, 2010.

 

 

Weet jij nog meer manieren om te aarden? Wat helpt jou het meest? 

Dit vind jij ook leuk!

Geef een antwoord