stress ontspannen
Home » Blog » Stress? Met deze tips ben jij binnen no-time ontspannen! (Effectief!)

Stress? Met deze tips ben jij binnen no-time ontspannen! (Effectief!)

Dat stress niet heel gezond voor je is weten we inmiddels allemaal wel. En tóch nemen we het nog té vaak niet erg serieus. Jij wilt daar verandering in brengen. Want anders was je niet bij dit artikel aangekomen. So… Good for you! De eerste stap is gemaakt en met alle onderstaande tips zul jij ongetwijfeld nieuwe dingen leren en beter kunnen ontspannen dan de gemiddelde Westerling 😉 Cheers op jouw ontspanning dus!

 

Wat inspiratie voor snelle ontspanning bij stress

 

  1. Knuffel je huisdier.
  2. Knuffel iemand waar je van houdt.
  3. Ga een eindje wandelen in de buitenlucht.
  4. Bezoek een rivier, meer of ga naar zee.
  5. Zet een toffe serie op die je écht leuk vindt.
  6. Bel een dierbaar persoon/vriend/familie/partner.
  7. Neem een heerlijke douche.
  8. Luister je favoriete muziek.
  9. Een ontspannen vrijpartij.
  10. Ga iets opruimen en/of schoonmaken.
  11. Zet een comedy film op waar je zeker van gaat lachen.
  12. Kijk naar je favoriete cabaret.
  13. Zoek grappige filmpjes op youtube.
  14. Zoen iemand (neehee, niet zomaar iemand 😉 ).
  15. Maak muziek.
  16. Schreeuw in een kussen (ja dat kan opluchten).
  17. Spreek met iemand af en ga iets leuks doen.
  18. Zing!
  19. Dans!
  20. Ga sporten (welke sport jouw voorkeur heeft).
  21. Neem een massage.
  22. Mediteer even.
  23. Kopje thee drinken of koffie.
  24. Ga een game spelen (playstation).

Probeer een Yoga Nidra Sessie

Diepe ontspanning ervaren door alleen maar te liggen en te luisteren. Dat wil iedereen wel toch? Dat is yoga nidra in een notendop.

 

Yoga nidra is een bewezen effectieve methode om snel stress te verlagen en je zenuwstelsel compleet tot rust te brengen. Je trapt hier écht even op de letterlijke rem! Die van je zenuwstelsel dus.

 

Waarom is dat nodig? In principe is je zenuwstelsel een enorme biologische computer die er voor zorgt dat wij kunnen reageren op de buitenwereld en kunnen voelen wat het lichaam voelt en dus nodig heeft. Het is een volledig netwerk vol met informatie.

 

Alles wat wij denken, voelen en doen heeft effect op dit systeem. In het verleden werd er nog gesteld dat wij op het grootste deel van ons zenwstelsel geen enkele invloed zouden hebben. Dit blijkt dus niet waar te zijn! En dat is goed nieuws! Zodoende kunnen we met bepaalde oefeningen en technieken ons zenuwstelsel namelijk positief beïnvloeden.

 

Het zenuwstelsel heeft een sympathisch deel en een parasympatisch deel. Het sympathische deel is verantwoordelijk voor het in actie komen in tijden van stress en het parasympatische deel is eigenlijk de rem van het zenuwstelsel. Deze zorgt voor ontspanning.

 

Met yoga nidra activeer je als het ware de parasympaticus. Ofwel, je lichaam kan in hele diepe ontspanning komen. En hiervoor hoef je dus alleen maar te liggen en te luisteren…!

 

Wil je meer weten? Wij schreven eerder het artikel Yoga Nidra: Al je problemen oplossen door op je rug te liggen? (+Video’s)

 

Yoga nidra happy with yoga banner
Happy with Yoga- Yoga Nidra Cursus voor diepe ontspanning

Mindfull zijn

Gewoon eens even lekker doen waar je zin in hebt en dat met volle aandacht doen. Mocht je écht geen tijd hebben om uitgebreid de tijd te nemen puur voor jezelf, doe dan iets MINDFULL! Natuurlijk bereik je geen hele onzettend diepe ontspanning wanneer jij een taak die je voor je werk moet doen mindfull doet (het is en blijft eenmaal werk), maar zodra jij écht mindful bent verandert er wel degelijk iets. Probeer maar eens!

 

Het beste is om iets te doen wat je leuk vind en waarbij je even de tijd voor jezelf neemt. Bijvoorbeeld tussen je werktaken in. Doe dit met volle aandacht! Het is ondertussen veelvuldig bewezen dat mindfulness enorm effectief is tegen stress en spanning. Doe er dus je voordeel mee want het is gemakkelijk toepasbaar!

 

Wil jij leren hoe je het beste mindful kunt zijn? Lees dan Mindful zijn. Wat betekent het en hoe doe je dat? + praktische voorbeelden

Visualisatie

Visualisatie is een zeer krachtige tool die je kunt inzetten in allerlei verschillende situaties. Het is onwijs effectief tegen stress. Wat je bij visualisatie doet is dat je op een rustige plaats gaat zitten, je ogen sluit en vervolgens in je innerlijke verbeelding een situatie inbeeld alsof deze zich écht afspeelt.

 

Hoe kan dit dan zoveel effect hebben? Nou, dat is eigenlijk heel simpel! Onze hersenen weten namelijk niet het verschil tussen realiteit en fictie. Alle beelden die jij maakt in je hoofd worden door de hersenen als realiteit gezien.

 

Stel jij visualiseert dat je in een mooi bos bij een rustgevende waterval ligt in een hangmatje. Jouw hersenen denken dat dit echt gebeurt en zodoende reageert jouw gehele lichaam op deze situatie. Je lichaam ontspant zich omdat het denkt dat het ook écht op die rustige plaats in die hangmat ligt. Dat is toch eigenlijk echt geweldig? Hier liggen dus onwijs veel kansen!

 

Onderstaand hebben we een visualisatie voor ontspanning voor je uitgezocht. Wij zijn namelijk zelf groot fan van ‘The Honest Guys’ 😉

 

Yoga

Yoga is een mooie manier tegen stress en spanning. Je kunt met yoga specifieke delen van je lichaam trainen en soepeler maken. Maar veelal werkt yoga holistisch. Dit omdat het lichaam één geheel is. Alles werkt samen en het ene zal dus automatisch effect hebben op het andere.

 

Hieronder een mooie yoga sessie van Happy with Yoga om te ontspannen.

 

 

Was dit fijn voor je? Dan vind je het misschien leuk om de beginners cursus van happy with Yoga te ontdekken! Hierin leer je de basis van yoga. Je kunt alles op eigen tempo en vanuit het gemak van je eigen huis bestuderen en oefenen.

 

Wil je zelf je lessen uitkiezen? Wil je kunnen kiezen uit telkens nieuwe toegevoegde lessen? Dan is het maandabonnement misschien iets voor je! Happy with Yoga biedt een online Yoga platform met honderden Yogalessen en cursussen in verschillende stijlen, lengtes en intensiteit. Je kunt hierdoor overal, altijd en onbeperkt je practice doen! Je kunt het als een soort ‘Yoga Netflix’ zien 😉

Ademhalingsoefeningen

Je focus verleggen naar je adem kan een hele mooie en snelle manier zijn om van je spanningen af te komen. Een mooi voorbeeld van een makkelijk toepasbare ademtechniek is de ‘boxbreathing’ techniek. Deze wordt ook ingezet door navy seals bij stress en spanning. Je kunt je voorstellen dat ze dat niet voor niets doen 😉

 

Boxbreathing gaat als volgt:

 

  • Adem 4 tellen in
  • Houd je adem voor 4 tellen vast
  • Adem in 4 tellen weer uit
  • Houd je adem weer 4 tellen vast
  • Ga terug naar stap 1

 

In onderstaande video kun je met de video mee ademen!

 

Neem een bad

Vroeger werden warme baden zelfs voorgeschreven door artsen als behandeling tegen allerlei kwalen! Warm water kan heel goed ingezet worden bij spanning en stress. Het verlaagt de bloeddruk, verbetert bloedcirculatie, kan helpen bij hoofdpijn, het verbetert je algehele conditie, vermindert koorts en hoest, verbetert significant je nachtrust en je verbrandt calorieën tijdens baden in warm water! Dit is allemaal middels wetenschappelijk onderzoek bewezen. Het helpt tevens bij het verlichten van (chronische) pijn en depressies.

 

Dat warm water dus een heilzame werking heeft op onze geestelijke en lichamelijke gesteldheid mag ondertussen duidelijk zijn. Dus mocht je veel last hebben van stress en spanning, neem dan eens een bad!

 

Heb je geen bad? Dan zou je kunnen overwegen om een opblaasbaar bad te kopen! Deze zijn ook nog eens super praktisch want je kunt nadien je bad gewoon weer opbergen!

 

Heb je wel een bad? Maak dan eens voor het slapen gaan een heerlijk bad klaar voor jezelf! Je kunt je spa moment upgraden door bijvoorbeeld geurkaarsjes aan te steken en heerlijk geurende olie aan je warme water toe te voegen. Verder zou je kunnen denken aan een badkussen waardoor je geen vervelende koude badrand in je nek hebt maar juist wat extra ondersteuning. Nog een leuke aanvulling om nóg meer van je bad moment te genieten is een badplank. Deze zorgen er voor dat jij bijvoorbeeld een lekker drankje weg kunt zetten op de plank, je nieuwe boek kunt lezen of je favo serie op je ipad kunt kijken. Weg met de stress!

 

tubble opblaasbaar bad

 

Misschien vind je een opblaasbaar buitenbad voor op warme zomerdagen ook wel ontspannend? Wij hebben de beste opblaasbare zwembaden voor volwassenen én voor kids getest! (Zomertip!)

Bubbelen in de jacuzzi

Wie wilt dat nou niet? Lekker bubbelen in warm water! We love it! We begrijpen het heel goed dat niet iedereen zomaar een jacuzzi kan aanschaffen natuurlijk. Gelukkig zijn er tussenoplossingen… Zo bestaan er tegenwoordig namelijk betaalbare opblaasbare jacuzzi’s!

 

We hebben eerder al gelezen wat warm water met ons doet. Hoeveel voordelen een warm bad heeft en vooral wat de effecten op onze gezondheid en welzijn zijn! Er zijn natuurlijk uitzonderingen maar even lekker bubbelen in warm water doet toch écht wel iets tegen alle stress hoor! Daarbij hebben jacuzzi’s vaak massagestralen. Dat geeft nét dat beetje extra ontspanning.

 

Wil jij eens kijken of een opblaasbare jacuzzi iets voor jou is? Wij schreven een artikel over de beste opblaasbare en betaalbare jacuzzi’s.

Perfect slapen in 7 stappen

De kwaliteit van je slaap is ontzettend belangrijk! Dit wordt nog wel eens onderschat. Wanneer we géén goede slaapkwaliiteit hebben, kunnen we daardoor overdag eerder stress en spanning ervaren.

 

Hoe is de kwaliteit van jouw slaap? Kan deze wat beter? Heb je slaapproblemen? Dan raden we aan om eens te kijken naar deze effectieve methode: Perfect Slapen in 7 Stappen om je slaapkwaliteit significant te verbeteren en daardoor ook minder stress te ervaren!

 

De maker van deze methode biedt verder ook nog een gratis boekje: Kalmeer je gedachten en val in slaap aan met 15 effectieve methodes om je gedachtes stop te zetten en minder stress te ervaren! (Tip!)

 

kalmeer je gedachten e-book

 

 

 

 

We hopen dat deze tips je gaan helpen bij het vinden van meer ontspanning! Cheers op jouw Welzijn!

Dit vind jij ook leuk!

Geef een antwoord