druk in hoofd
Home » Blog » Druk in je hoofd? Hoe komt het en hoe kom je er van af? (6 tips en meer!)

Druk in je hoofd? Hoe komt het en hoe kom je er van af? (6 tips en meer!)

Iedereen is wel eens druk in het hoofd. En toch kan de ene persoon er veel meer last van hebben dan de ander. Wat veroorzaakt een druk hoofd precies? En nog veel belangrijker; hoe kom je er eigenlijk van af?

 

Jij bent niet je gedachtes. Jij hébt ze. Neem ze niet te serieus.

-Eckart Tolle-

 

Altijd druk in je hoofd

Niet iedereen is hetzelfde….Gelukkig! Dus ook niet iedereen ervaart (dezelfde) drukte in het hoofd.

 

Eerlijk waar, ik kan het me bijna niet voorstellen, maar sommige mensen ervaren bijna nooit drukte in het hoofd. En nee, ik heb het niet over monniken of aliens… Ik heb het over échte mensen 😉

 

Ik weet uit ervaring hoe het is om een druk en vol hoofd te hebben. En dat is misschien nog wel zacht uitgedrukt… Toen ik jonger was had ik hier erg veel moeite mee. Laten we zeggen dat de eindeloze stroom aan gedachtes niet bepaald in mijn voordeel werkte.

 

Inmiddels ben ik wat jaartjes verder en heb ik mezelf gaandeweg wat effectieve trucjes aangeleerd waardoor ik er prima mee kan functioneren. Sterker nog, zodra jij controle hebt over jouw gedachtes in plaats van andersom, gaat er een wereld voor je open! En die wereld wordt dan een heel stuk mooier kan ik je vertellen!

 

time for change

 

Laten we even duidelijk stellen: je hebt druk en druk… Als jij bijvoorbeeld écht beperkt wordt in jouw dagelijks functioneren door drukte in je hoofd, is het absoluut NU de tijd om dingen anders aan te gaan pakken.

 

Wacht niet te lang met actie ondernemen. Ja, je zult er zélf iets voor moeten doen. Het is immers jouw hoofd! Maar geloof me, als IK het kan, kun jij het zonder twijfel ook! Let’s cut to the chase.

Altijd druk in je hoofd: Wat is de oorzaak?

Overvolle agenda’s

Het komt vast niet als een verrassing wanneer ik zeg dat de Westerse samenleving, zoals we die vandaag de dag kennen, een zeer grote rol speelt.

 

We staan nooit stil, alles moet maar doordraaien. Het liefste 24/7. De druk is dus enorm hoog. We móeten presteren, we móeten doorgaan, we moeten dit en we moeten dat… Ofwel, onze agenda’s zitten te vol.

Geen tijd nemen voor onszelf

Ik kies hier expliciet voor het woord ‘nemen’ omdat we een keuze hebben. Zogenaamd geen tijd hebben is een excuus om altijd maar door te gaan. We NEMEN niet de tijd voor onszelf. Dat is toch echt een keuze.

 

Altijd maar IETS moeten doen is een reactie op het niet willen voelen van de onrust die we ervaren.  Want als we niets doen worden we onrustig. Het lichaam volgt de geest en vice versa. Op deze manier blijft het een vicieuze circel.

 

Wanneer was de laatste keer dat jij écht even de tijd voor jezelf nam?

Slechte slaapgewoontes

Het klinkt misschien wat raar (want je gaat JUIST naar bed om te rusten toch?) maar wanneer je niet in een rust-stand NAAR je bed toe gaat, zul je niet voldoende uitrusten én daarbij ook met een onrustig hoofd weer wakker worden.

 

Het is eigenlijk heel simpel: de status waarin jij ‘s-avonds je bed in duikt, bepaalt de status waarin je wakker wordt en dus hoe jouw dag begint. Lees: met een rustig of druk hoofd.

 

Slaap jij slecht doordat je teveel gedachtes hebt? Vraag dan onderstaand gratis e-bookje aan! 

 

kalmeer je gedachten e-book

Druk in je hoofd door stress en trauma

Dat stress niet oké is voor een mens weten we inmiddels allemaal maar toch wuiven we het nog veel te vaak weg. We onderschatten stress.

 

Even kort. Stress is de onrust die ervaren wordt in het lichaam. Stress werkt twee richtingen uit. Veel stress (in het lichaam) staat gelijk aan het hebben van veel gedachtes en veel gedachtes leiden weer tot veel stress (in het lichaam). Hallo vicieuze cirkel!

 

Laten we emotioneel trauma ook niet vergeten. Onverwerkt trauma (klein of groot) kan een hele goede veroorzaker zijn van drukte in je hoofd.

 

Zo kun je bijvoorbeeld een vervelende gebeurtenis niet goed verwerkt hebben en daardoor blijven piekeren of er telkens aan blijven denken. Wanneer iets niet (goed) verwerkt is kunnen soortgelijke situaties je onbewust opnieuw blijven triggeren.

 

De natuur zou de natuur niet zijn als ze geen beschermingsmechanisme zou hebben gevonden tegen iets wat potentieel levensbedreigend is (langdurige stress in een organisme is levensbedreigend ja!). En zo zien we dus in het dierenrijk dat dieren stress loslaten via het lichaam door ‘simpelweg’ te trillen.

 

We kennen allemaal het beeld wel van angstige honden met trillende achterpoten. Wij mensen hebben dit ‘stress-release-fenomeen’ bestudeerd en er een effectieve therapeutische techniek van gemaakt die we TRE noemen. Ik zal dit in een later blog verder toelichten.

Voeding

Huh? Heeft voeding invloed op de drukte in mijn hoofd?

 

Ja! Voeding kan absoluut invloed hebben op je gedachtestroom. Hier wordt helaas nog veel te weinig aandacht aan gegeven. Voor mij is voeding een hele belangrijke schakel geweest.

 

Wetenschappelijk onderzoek toont dan ook aan dat er een letterlijke biologische link is tussen darmflora en hersenen.

Mentale kracht is zonder twijfel gelinkt aan voeding. Ik heb zelf mogen ervaren wat de kracht van voeding is. Dit wordt écht zwaar onderschat en helaas nog te weinig erkend door artsen vanuit het reguliere circuit.

 

Wetenschappelijk onderzoek toont dan ook aan dat er een letterlijke biologische link is tussen darmflora en hersenen! En rara, wat heeft er invloed op je darmflora? Juist… je voeding! Er zijn inmiddels gelukkig steeds meer studies die aantonen dat bijvoorbeeld AD(H)D en voeding cor gerelateerd zijn.

 

Het schijnt dat onze darmen namelijk een eigen zenuwstelsel hebben. En dat die verbonden is via een zenuwbaan met ons centrale zenuwstelsel in de hersenen. Dit wordt de hersen-dam-as genoemd. Er wordt hier informatie uitgewisseld tussen jouw hersenen, darmen en de bacteriën specifiek in jouw darm. Bizar toch?

 

hersen-darm-as
Hersen-darm-as

 

Hiermee zeg ik overigens niet dat je vanaf nu alleen nog maar wortels en spinazie moet gaan eten en dat daardoor al je gedachtes zullen verdwijnen 😉 Wat ik aangeef is dat er steeds meer bewijzen worden gevonden dat voeding van grote invloed is op je breinfunctie. 1 en 1 = 2.

Hartstikke leuk allemaal maar hoe komen we van dat drukke hoofd af? 😉

Iedereen is anders en iedereen heeft daarom een unieke aanpak nodig. Wees eerlijk naar jezelf, wees bereid er wat tijd en energie in te stoppen en kies waar jij je het fijnst bij voelt. Wat past bij jou?

 

Daarnaast, wees niet bang om hulp te vragen of hulp in te schakelen. Er is hier niets om je voor te schamen en iedereen profiteert er van als jij wat meer rust in je hoofd gaat ervaren!

 

Met onderstaande oplossingen ben jij voortaan de baas over jouw hoofd in plaats van andersom. De aanhouder wint altijd!

Minder inplannen

Deze is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan maar leer eens ‘nee’ te verkopen. Plan minder in je agenda en laat meer ruimte vrij voor pauze’s, leuke dingen en NIETS.

 

Veel mensen met een druk hoofd vinden het lastig om pauze’s te nemen. Terwijl JUIST zij dit het meeste nodig hebben! Even je hoofd rust geven door bijvoorbeeld met iets anders bezig te zijn onderbreekt de gedachtestroom. Probeer een aantal van deze momenten in te lassen en je zult zien dat je minder last hebt van je hoofd.

Alleen-tijd

Deze vind ik persoonlijk echt super belangrijk. En logischerwijs gaat het samen met bovenstaande tip.

 

Een mens heeft rust nodig om op te laden en te herstellen. Dit geldt niet alleen voor onze slaap. Ook gewoon overdag mogen rust momenten eigenlijk niet ontbreken.

 

Trek je even terug. Probeer even alleen met jezelf te zijn en in je eigen energie. Een paar minuutjes kunnen al heel veel positiefs brengen. Probeer dit JUIST op drukke werkdagen.

 

Buiten je werk is het ook verstandig om tijd te hebben die speciaal is gereserveerd door jou voor jou! Een moment weg van je verplichtingen, even weg uit de drukte, even weg van het gezin, noem maar op.

 

Daar is niets raars of egoïstisch aan, dat is wat nodig is voor jou. En iedereen profiteert hier uiteindelijk van 😉

Je slaapkwaliteit verbeteren

Slaap is écht ontzettend belangrijk! Wanneer de kwaliteit van je slaap verbetert, ben je mentaal automatisch sterker. Dat houdt dus in dat je drukke en warrige gedachtes beter zult kunnen structureren.

 

Wil jij de kwaliteit van je slaap serieus aanpakken? Neem dan eens een kijkje bij deze effectieve en doelgerichte methode: Perfect Slapen in 7 stappen. 

Routines inbouwen

Het tegenovergestelde van chaos is orde. Bij een druk of chaotisch hoofd helpt het om meer structuur, meer orde, te creëren.

 

Simpele dingen zoals bijvoorbeeld je externe omgeving opruimen kunnen al bijdragen aan wat meer rust in je hoofd. Dit kun je toevoegen aan een routine.

 

Een routine is een handeling (of meerdere handelingen) die je structureel en frequent uitvoert. Het moet een deel van je leven worden zodat het als vanzelf gaat. ‘Ja maar ik heb het al zo druk, daar heb ik geen tijd voor hoor’. Keuzes. Geloof me, je kunt het zo lang of kort maken als je zelf wilt en uiteindelijk gaat het je tijd opleveren omdat je efficiënter wordt.

 

Zo heb ik bijvoorbeeld al flink wat jaartjes een ochtendroutine waar ik super lekker op ga. Het verloopt niet altijd in dezelfde volgorde of op exact dezelfde tijdstippen (ik blijf mens en geen robot) maar het bevat 9 van de 10 keer dezelfde componenten.

 

Zo kun je dus zelf een ochtend- of avondroutine inbouwen die bij jou past. Dit alles met het oog op structuur en rust. Het doel is om jezelf in de avond klaar te maken en voor te bereiden op je nachtrust zodat je niet met een vol hoofd je bed induikt.

 

Ga douchen en lees een aantal pagina’s uit een tof boek of doe wat oefeningen. In de ochtend geldt hetzelfde. Ga je direct gehaast aan de slag of bouw jij aan een steady routine zodat je daarna met een opgeruimd hoofd kan gaan werken?

Gezonde voeding

Je lichaam is je voertuig en jij bent wat je eet. Kies dus voor gezonde voeding!

 

Het beste is om zelf te koken en geen kant en klaar maaltijden te nemen. Deze zitten veelal vol met allerlei toevoegingen en extra ingrediënten om onder andere alles lang houdbaar te houden én smaken te versterken.

 

Je lichaam gaat het lekkerst op voeding in zijn natuurlijke staat. Dit betekent onbewerkt en niet genetisch gemanipuleerd. Je wilt lief zijn voor je darmflora. Je hebt eerder gelezen waarom. Kies dus verstandig en kies voeding die de juiste bacteriën voedt in je darmen.

 

Je lichaam is je voertuig en jij bent wat je eet.

 

Geen inspiratie? Weinig tijd? Om je een beetje op weg te helpen hebben we super lekkere, gezonde en gemakkelijke/snelle recepten op onze website staan. Eet smakelijk 🙂

In contact komen met je lichaam

 

We leven in een tijdperk waar veel mensen het contact met zichzelf zijn kwijt geraakt. Mensen leven voornamelijk in het hoofd. Terwijl we veel meer zijn dan alleen ons hoofd en onze hersenen.

 

Het is belangrijk, en vooral wanneer je altijd druk bent in je hoofd, dat je contact gaat maken met je lichaam. Maar hoe doe je dat?

 

Daar zijn verschillende manieren voor. Niet iedereen is hetzelfde dus niet iedereen heeft dezelfde voorkeuren hierin. Kies wat bij je past en wat werkt, geef niet te snel op; practise makes possible! Hier zijn enkele voorbeelden:

 

Uh ja. Seks. Nu ik je aandacht heb ;)…. Wat hebben deze bovenstaande dingen gemeen met elkaar? JUIST! Ze helpen allemaal om UIT je hoofd te komen en IN je lichaam te dalen.

 

Klinkt misschien wat zweverig maar in werkelijkheid is het tegenovergestelde waar. Veel mensen leven in het hoofd. Zodra je BEWUST met je lichaam bezig gaat, ben je je dus ook bewust VAN je lichaam. De aandacht verschuift dus van het hoofd naar het lichaam. Easy as that!

 

tony robbins quote

Druk in je hoofd: Er moet NU iets veranderen!

Als jouw dagelijks functioneren en leven worden beïnvloed door de drukte die je ervaart in je hoofd is het tijd om dingen écht anders te gaan doen. Niet volgende week, niet volgende maand of wanneer je wat meer tijd hebt… Nee, NU!
 
Hoe vergroot ik mijn kans op succes? 
 
  1. Door aan de slag te gaan met de tips die in dit artikel en deze website worden gegeven!! (Echt doen!!)
  2. Wees niet bang, te trots of te eigenwijs om hulp te vragen en aan te nemen!
  3. Investeer tijd en energie in je eigen ontwikkeling, leer nieuwe skills die jou helpen om met je drukke hoofd om te gaan.
  4. Wees consequent, blijf volhouden. You got this! Voor niets gaat de zon op!

Wil jij meer rust in je hoofd en minder stress ervaren maar weet je niet zo goed waar te beginnen? Of vind jij het fijn om (dagelijks) een steuntje in de rug te krijgen? 

 

Dan is de Mindfulness voor het dagelijkse Leven cursus van Happy with Yoga wellicht een mooie start voor je!

 

Mindfulness is, zoals eerder genoemd, een geweldige manier om gedachtestromen te onderbreken. De cursus is laagdrempelig en toegankelijk voor iedereen.

 

Happy with Yoga biedt een volledig stappenplan van 8 weken inclusief audiobestanden, video’s en dagelijkse emails. Je krijgt er zelfs ook nog een mini-cursus Mindfulness voor op het werk bij!

 

Mindfulness-voor-het-dagelijkse-leven

 

Niet meer denken, maar doen dus! 😉

We zouden het super tof vinden om te horen wat jou uiteindelijk geholpen heeft! We lezen alle reacties en reageren altijd!

Yoga Nidra – Happy with Yoga

Yoga Nidra is een bewezen effectieve manier om tot diepe ontspanning te komen. Je hoeft alleen maar te liggen en luisteren naar een audio opname! Makkelijker kan niet! 

Dit vind jij ook leuk!

Geef een antwoord