wat is yoga nidra
Home » Blog » Wat Is Yoga Nidra? En hoe werkt het? Het is niet wat je denkt!

Wat Is Yoga Nidra? En hoe werkt het? Het is niet wat je denkt!

Yoga nidra. Een term die je steeds vaker voorbij hoort komen in de beruchte wandelgangen 😉 Met goed recht wordt yoga nidra steeds populairder. Het aantal beoefenaars neemt hierdoor gestaag toe! Niet zo heel onlogisch met het oog op het afgelopen jaar (Corona) en de altijd voortdurende gejaagdheid van onze Westerse cultuur… Maar wat is yoga nidra precies? Misschien heb je er nog nooit van gehoord? No worries! Na het lezen van dit artikel ben jij een yoga nidra kenner en misschien zelfs een beginnend fan! 

 

Wat is yoga nidra? 

Yoga Nidra kort uitgelegd

Letterlijk betekent yoga nidra ‘yogaslaap’. Maar in tegenstelling tot wat de naam betekent, heeft het dus niets met slapen te maken. Niet met écht slapen althans. Er wordt namelijk wél beweerd dat bijvoorbeeld een half uurtje yoga nidra gelijk staat aan zo ongeveer 3 uur slaap! Dat is nogal een uitspraak, niet?

 

Tijdens Yoga Nidra is je bewustzijn tussen waken en slapen in, een staat die je normaal gesproken alleen kan bereiken in je diepe slaap of bijvoorbeeld met meditatie technieken.

 

Er worden, in tegenstelling tot yoga, géén fysieke oefeningen gedaan. Een sessie verloopt veelal liggend. Je kunt het eventueel ook zittend doen maar wij adviseren om te gaan liggen. Tijdens een yoga nidra oefening word je door een stem door verschillende onderdelen geleid. Dit kan met behulp van een fijne audio recording of middels een begeleider die je ‘live’ mee op reis neemt. Terwijl je lichaam en geest zich in een soort slaap status bevinden en ‘stil zijn’, verplaatst alleen je bewustzijn zich.  

 

De kunst bij yoga nidra is dat je NIET in slaap valt. Natuurlijk mág je wel in slaap vallen, dat kan hartstikke fijn zijn zelfs! Het is alleen zo zonde! Yoga nidra heeft namelijk immense voordelen en die wil je toch écht niet missen!

 

Is yoga nidra dan een soort bodyscan? Ja en nee. Yoga nidra is traditioneel een op zichzelf staande stroming binnen de yogafilosofie. Het is dus veel méér dan alleen een oefening die je kunt doen. Sommige mensen verwarren het wel eens met meditatie. Maar bij meditatie is je focus enkelvoudig. Terwijl bij yoga nidra je focus en bewustzijn zich telkens blijven verplaatsen.

 

yoga_nidra_oefenen

Het doel en de voordelen

Het doel is, naast diepe ontspanning (in het moment zelf), óók dat het je onderbewustzijn op kan schonen van diepgewortelde ‘oude’ stress. Spanningen die je onbewust hebt vastgehouden kunnen verwerkt worden doordat je dus JUIST tot die diepe ontspanning komt. Volgens de yogafilosofie is yoga nidra, net als andere yogastromingen, zelfs in staat je te brengen naar samadhi; de eenwording met het Allerhoogste.

 

Allemaal leuk en aardig natuurlijk maar dat vergt natuurlijk wel de nodige ‘yoga-nidra-oefen-uurtjes’ 😉 Tot die tijd kun je genieten van voordelen als: 

 

  • Diepe ontspanning ervaren
  • Betere slaap; je slaapt wordt dieper
  • Je traint je focus en concentratie
  • Goed voor creativiteit
  • Geeft rust, beter in staat te kunnen ontspannen
  • Toenemende energie
  • Versterkt je immuunsysteem
  • Helpt bij depressie, angst en burn-out
  • Goed tegen stress-gerelateerde ziektes
  • Helpt bij hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten
  • Kalmeert het zenuwstelsel

Dat zijn mooie voordelen toch? Misschien vind je het artikel Druk in je hoofd? Hoe komt het en hoe kom je er van af? dan ook wel een fijn artikel om te lezen!

Hoe verloopt een yoga nidra sessie?

Een ideale yoga nidra sessie verloopt liggend. Dit kun je bijvoorbeeld op je bed doen, op je yogamat of op een handdoek in de natuur. Belangrijk is dat je yoga nidra beoefent waar en wanneer je niet gestoord kunt worden en dus optimaal tot ontspanning kunt komen.

 

Wanneer je het beste kunt oefenen is persoonlijk. Je kunt een sessie luisteren voordat je naar bed gaat (probeer hierbij dus niet in slaap te vallen!), in een pauze van je werk of ná je werk om even lekker tot jezelf te komen. Je kunt het in de ochtend na het wakker worden doen, zodat je bewustzijn zich direct ankert in je lichaam (let hier weer op dat je niet in slaap valt).

 

Misschien vind je het fijn om het na een yogapractice of workout in the gym te doen… Er zijn in ieder geval genoeg opties te bedenken! Vind uit wat voor JOU het beste werkt zodat je het kunt blijven volhouden.

 

Wanneer je rustig ligt (of misschien zit) word je door iemand live of door een stem op een audio recording begeleid door verschillende onderdelen of fases van de sessie. Onderdelen die kenmerkend zijn voor een yoga nidra sessie zijn het rouleren van het bewustzijn door het lichaam, visualisatie en het zetten van een sankalpa. Een Sanwattes?

 

Een sankalpa is een positieve intentie voor wat je graag wilt in je leven. En nee, een sankalpa is niet ‘ik wil heel rijk worden’ 😉 Het kan bijvoorbeeld zijn ‘Ik ben gezond en energiek’, ‘Ik ervaar innerlijke rust in mijn leven’ of ‘Ik ben krachtig en zelfverzekerd’. You get the point.

 

Voorbeeld van een yoga nidra sessie zou kunnen zijn:

 

  • Aandacht wordt eerst op externe factoren gericht; bijvoorbeeld geluiden en geuren in de ruimte
  • Aandacht wordt naar binnen gekeerd
  • De focus gaat naar de ademhaling
  • De zintuigen worden tot rust gebracht
  • Er worden visualisaties gedaan
  • Er wordt heel bewust een sankalpa geplaatst
  • Het bewustzijn wordt door het lichaam gestuurd (dit kun je dus met een bodyscan vergelijken)
  • De sankalpa wordt herhaald
  • Moment van rust
  • Bewegen van de voeten en handen om weer terug te komen in het hier en nu
  • Aandacht wordt weer voorzichtig en rustig extern gericht

Ben jij nieuwsgierig? Klik dan op onderstaande afbeelding voor een super leuke aanbieding en ontdek wat yoga nidra jou te bieden heeft! 🙂

 

yoga-nidra-product

Maar hoe werkt yoga nidra dan?

Oké, dus door yoga nidra kun je diepgewortelde stress en indrukken loslaten? En een klein half uurtje nidra staat gelijk aan zo ongeveer 3 uur slaap? Dat belooft toch heel wat! Maar hoe werkt dat dan precies?

 

Laten we eerst even stilstaan bij de hoeveelheid indrukken en prikkels die wij per dag te verwerken krijgen. Zo wordt er gesteld dat wij hedendaags méér prikkels te verduren krijgen op één dag dan dat onze voorouders (way back) in hun hele leven tot zich kregen. Best wel heavy dus wat wij allemaal moeten verwerken! En dat in één dag he!

 

Dit verwerken gaat vrijwel onbewust en speelt zich af in het onderbewuste. De dieper opgeslagen en diep gewortelde impressies noemen yogi’s Samskara. Samskara is dan ook Sanskriet voor ‘indruk’. Zo kun je dus bijvoorbeeld een Samskara hebben van een vervelende situatie of gebeurtenis uit je verleden. Het ligt dan wellicht achter je maar in het heden kan deze Samskara een bron voor energieverlies, ziekte, stress en ongemak zijn. En jij hebt er geen flauw benul van!

 

Door yoga nidra kom je in een soort diepe maar droomloze slaap terecht. Tegelijkertijd behoud je de verbinding met je omgeving en je bewustzijn. Door deze staat van diepe ontspanning ontstaan bepaalde hersengolven: theta en delta. Je komt hierdoor in een heel ontvankelijke staat.

 

In deze staat is het mogelijk om oude herinneringen en ervaringen te verwerken. Het is om die reden dan ook niet vreemd dat er tijdens het beoefenen allerlei dingen omhoog kunnen komen. Emoties, sensaties, beelden, noem maar op. Dit is een teken dat je aan het loslaten en verwerken bent.

Wil jij ook aan de slag met Yoga Nidra?

Volgens mij heb je ondertussen wel een aardig beeld gekregen van wat yoga nidra voor jou zou kunnen betekenen 😉 Om er écht de vruchten van te mogen en kunnen plukken zul je, net als met iedere andere practice of iets nieuws, er tijd en energie in moeten stoppen. Je zult het moeten DOEN dus! En niet één keer in de zoveel tijd, neen, structureel!

 

Zo kun je op youtube best wat video’s vinden die je op weg kunnen helpen bij het beoefenen van yoga nidra. Maar wil jij écht serieus aan de slag of misschien heb je een stok achter de deur nodig?

 

Dan zou ik je graag willen aanraden om een cursus te volgen. Over het algemeen zijn mensen dan ook, waarschijnlijk vanwege de investering, gemotiveerder om structureel ermee aan de slag te gaan én het ook vol te houden! Met andere woorden: de kans op succes neemt toe! Heel toevallig heeft Happy with Yoga een super leuke aanbieding! 🙂

 

Ben jij benieuwd naar yoga nidra voor ultieme ontspanning? Bekijk dan hier de aanbieding!

 

Wil je een stapje verder gaan en met behulp van yoga nidra werken aan oude programmeringen en overtuigingen die jou niet langer dienen? Bekijk dan hier de yoga nidra cursus: Reis door de Chakra’s.

Wil jij ook diepe ontspanning ervaren?

Laat je dan online begeleiden door de professionals van Happy with Yoga, in je eigen tempo en vanuit het gemak van je eigen huis...of bed! 😉

Dit vind jij ook leuk!

Geef een antwoord