wat betekent mindful zijn
Home » Blog » 8 Mindfulness Oefeningen voor thuis: Dit werkt bij iedereen! (TIP!)

8 Mindfulness Oefeningen voor thuis: Dit werkt bij iedereen! (TIP!)

Ja, ik weet het nog heel goed. Mijn eerste Mindfulness training… Ik was zo ongeveer begin 20 en er totáál niet ready voor. Laten we zeggen dat ik er gewoon (nog) niet open voor stond. Ik en mindful zijn, yeah right. Vond het maar raar en zweverig gedoe en daarbij ‘had ik wel betere dingen te doen’. Maar nu ik zo richting de 40 ga denk ik daar toch echt wel héél anders over! Sterker nog, als het aan mij zou liggen gaan we dit onze volgende generaties op de basisschool al bij brengen! Gelukkig kunnen we Mindfulness overal oefenen, dus ook gewoon thuis! Laten we daarom eens kijken naar een aantal mooie Mindfulness Oefeningen voor thuis! 

 

Wat betekent Mindfulness?

‘Mindful. Mindfulness. Oh nee he, dat zweverige gedoe allemaal. Doe nou maar gewoon, dan doe je al gek genoeg hoor.’

Mindfulness heeft een zweverig karakter

Laten we eerst dat zweverige imago de kop indrukken. Mindful is engels voor ‘aandachtig’ of  ‘met aandacht’. Mindfulness is dus niets meer of minder dan de kunst van het ‘aandachtig en aanwezig’ zijn.

 

Een voorbeeld. Stel je gaat je schoenen aantrekken. Ik wil wedden dat vrijwel iedereen aan van alles en nog wat denkt behálve het aantrekken van de schoenen an sich. Toch? Zeg nou eerlijk? De meeste van ons doen taken en handelingen op een dag op de automatische piloot. We doen dingen terwijl we denken aan wat er gister gebeurde of wat we morgen nog allemaal moeten doen.

 

We zijn daardoor niet aanwezig bij de handeling zélf want we zitten in onze gedachten. En dan zou je denken dat we dan dus wél met onze volle aandacht bij deze gedachtes zijn, think again! Zelfs díe gedachtes ontgaan ons voor het overgrote deel!

 

Dit moet je wel herkennen: ‘Hé, waar dacht je aan?’ ‘Uhm, ja goeie, eigenlijk geen flauw idee’. We zijn dus absoluut verre van aanwezig. We zijn niet bewust. En dat is doodzonde! Want waar ben je dan wel?

In het hier en nu

Hoe kun jij van iets genieten als je niet aanwezig bent? Hoe kunnen de mensen om je heen van jou genieten als jij niet aanwezig bent? Mensen voelen namelijk dat je ‘er niet bij bent’. En vooral kinderen voelen dat je niet aanwezig bent.

 

Zij kunnen dit als constante afwijzing zien/voelen. En natuurlijk doe je dit niet express. Het zit al in de woorden zelf: niet bewust ofwel onbewust. Maar of je dit nu onbewust doet of niet, het kan wél schade toebrengen. Zowel bij jezelf als bij de ander!

 

Zie je nou? Mindfulness is zo zweverig dus nog niet! Het is eigenlijk gewoon in het hier en nu leven. Maar zo gewoon of vanzelfsprekend blijkt dit helemaal niet te zijn. Wij mensen zijn namelijk ongeveer 95% van de dag onbewust en dus maar 5% van de dag bewust! Bizar he?

 

Je kunt het eigenlijk zien als slapen en wakker worden. Huh wat? Nou… Elke keer wanneer jij ‘terug komt’ in het hier en nu word je dus eigenlijk wakker. En elke keer dat jij wakker wordt, is dat weer een punt voor kamp Bewust 😉 Vaker aanwezig zijn of bewust zijn kun je trainen. Het is verre van overdreven wanneer ik zeg dat je leven er volledig door kan veranderen…

 

onbewust vs bewust

Onbewust (onder water) vs Bewust (boven water)

Mindfulness Oefeningen voor thuis: Mindfulness in de praktijk

Hedendaags ontkom je niet meer aan gesprekken of onderwerpen als mindfulness. Je wordt er mee dood gegooid. Iedereen kent wel iemand in zijn of haar kring met een burn-out of doorgemaakte burn-out. Misschien ben je zelf wel die persoon?

Praktische tips Van Rolf – Happy with Yoga

 

Stress, angst, depressie, burn-out… Allemaal resultaten van het niet in contact staan met jezelf. Niet bewust zijn. Niet luisteren. En niet aanwezig zijn. Jij leest dit artikel óók niet voor niets. Je bent hier om een reden en met een doel.

 

Mindfulness-voor-het-dagelijkse-leven-banner
In de Mindfulness training van Happy with Yoga leer je mindful zijn.

8 gemakkelijke Mindfulness Oefeningen voor thuis

Dat ‘wakker worden’ waar we het eerder over gehad hebben, dat kun je dus oefenen. En hoe vaker je dat doet, hoe groter je bewustzijn als het ware wordt. Het resultaat is dat je dan vaker aanwezig bent. Hoe fijn is dat voor jezelf? Chocola is toch ook gewoon veel lekkerder als je dit écht proeft in plaats van alleen maar gewoon naar binnen propt? 😉

 

En niet alleen is het fijner voor jezelf, ook voor andere! Wat denk je dat je partner, je vrienden en je kids vinden van het feit dat je meer geniet en vaker bij hun écht aanwezig kan zijn? Mindfulness beoefenen levert dus extra levenskwaliteit op. Wie wil dat nou niet?

 

Onderstaand heb ik wat voorbeelden verzameld. Ik ben me héél goed bewust van de (tijds)druk die de meeste van ons elke dag ervaren hier in het Westen. Daarom vind ik ook dat mindfulness makkelijk toegankelijk en makkelijk toepasbaar moet zijn. Geen moeilijk gedoe. Geen urenlang moeten oefenen. Simpelweg oefenen zónder het gevoel te hebben dat je oefent of móet oefenen.

 

Onderstaande voorbeelden zijn perfecte mindfulness oefeningen voor thuis.

 

1. Seks

Jaaaaaaa daar is de aandacht weer 🙂 Erover praten of het gewoon lekker doen (nóg beter), zorgt ervoor dat je in het hier en nu bent en blijft. Over het algemeen ben je wel aardig in het moment en met je aandacht hier tijdens een potje vrijen 😉

 

2. Sporten

Maakt niet eens zoveel uit wát je precies doet maar net als bij seks ben je tijdens sporten gefocust op lichamelijke sensaties. Hierdoor ben je in het hier en nu. Wil je dit extra aandikken? Dat kan natuurlijk door je éxtra te focussen op alles wat je voelt in je lichaam.

 

3. Muziek maken

Niet voor iedereen weg gelegd misschien maar wanneer je muziek maakt, ben je geconcentreerd en ligt de focus vooral op hetgeen je hoort. Ook een goede oefening om in het moment te zijn zónder dat je daar echt super veel moeite voor hoeft te doen (tenzij je a-muzikaal bent natuurlijk, gelukkig zijn er dan nog genoeg andere oefeningen te bedenken 😉 )

 

4. Je maaltijd écht proeven

‘Ja hallo, ik proef mijn maaltijd altijd al hoor. Daar is niets mindfuls aan’. Is dat écht zo? Proef jij écht je maaltijd? Let er de eerstvolgende keer eens op wanneer jij je volgende maal hebt.

 

Eet jij aan tafel voor de tv? Eet jij samen met andere mensen en ben je naar andere aan het luisteren? Misschien praat en eet je tegelijkertijd? Of je werkt en eet tegelijkertijd? In ieder geval een mooi moment om je maaltijd eens écht te proeven in plaats van alleen maar te kauwen en door te slikken!

 

Zelf vind ik koken bijvoorbeeld super leuk en als ik ergens anders eet, probeer ik altijd te achterhalen wát er allemaal in het eten zit. Dus dan ben ik én mindful én word ik een (nóg) betere kok 😀

 

5. Met aandacht luisteren naar iemand

Luister je met aandacht naar iemand of dwalen je gedachtes vaak weg? Nu is dat natuurlijk ook wel afhankelijk van degene die je tegenover je hebt. Ja, I get it. Maar! Juíst misschien bij de mensen waar je toevallig tegenaan loopt onderweg naar boodschappen doen terwijl je al zoveel haast hebt en die persoon die praat altijd zoveel… Je kent het wel 😉

 

Nou, misschien is dát dus juist de perfecte oefening voor jou. En je hoeft niet altijd of elke keer de complete lifestory aan te horen… Maar probeer het gewoon een keer. Beoefen je tegelijkertijd ook nog eens compassie!

 

6. Bij alles wat je doet; voel je tenen

Voel je tenen? Ja! Voel je tenen eens. Maakt niet zoveel uit wat je aan het doen bent maar ga soms gewoon eens met je gevoel naar je tenen. Probeer ze echt te voelen. Of een ander deel van je lichaam. Zo simpel maar zo effectief. Et voila, je bent weer in het hier en nu.

 

7. De adem

Je hebt je adem altijd bij je, je kunt het niet kwijt raken of vergeten. Easy peasy dus. Overal waar jij gaat en staat kun je even de aandacht naar je adem verleggen en hoppatee. Niet meer in je hoofd. Breath in and breath out. Doe dat een paar keer. Je kunt het uitbreiden door de lucht te voelen in je longen of langs je neusgaten, in je keel… Noem maar op.

 

8. Iets met geduld doen

Lekker langzaam dus! Ben jij altijd gehaast en aan het rennen? Alles moet en gaat snel? Dan is deze perfect voor jou. Doe vandaag eens één ding met geduld. Gewoon lekker langzaam. Je bed verschonen, tanden poetsen, je schoenen aantrekken, de afwas, je was opvouwen, een taak voor je werk. Langzaam, met geduld en aandacht.

 

Hoe meer je iets doet, hoe makkelijker het wordt en vaak wordt het dan ook automatisch fijner en leuker!

Serieus aan de slag met Mindfulness?

Zijn de bovenstaande tips niet voldoende voor jou en heb jij nét even dat beetje extra nodig? Een stok achter de deur wellicht?

 

Dan verwijs ik je graag door naar de Mindfulness cursus van Happy with Yoga! Zij bieden een volledig stappenplan aan van 8 weken inclusief audiobestanden, video’s en dagelijkse emails. Je krijgt er zelfs nog een mini-cursus Mindfulness voor op het werk bij!

Wil jij de kwaliteit van je leven verbeteren?

Meer rust, minder stress en vaker aanwezig zijn in het hier en nu! Laat je online begeleiden door ervaren docenten. Eigen tempo en vanuit huis. 

Omdat je dit artikel hebt gelezen, vind je onze artikelen Online Mindfulness Training: Waarom het niet werkt of Druk in je hoofd? Hoe komt het en hoe kom je er van af? waarschijnlijk ook wel interessant om te lezen! 

We zouden het super tof vinden om te horen wat jou uiteindelijk geholpen heeft! We lezen alle reacties en reageren altijd terug! 🙂 

Dit vind jij ook leuk!

Geef een antwoord