slaapproblemen oplossen
Home » Blog » Slaapproblemen oplossen: Bewezen effectief en zonder Medicatie! (TIP!)

Slaapproblemen oplossen: Bewezen effectief en zonder Medicatie! (TIP!)

Er is niets zo vervelend als slecht slapen. Jij bent hier niet voor niets terecht gekomen en dat is omdat je je slaapproblemen definitief wilt oplossen. Wij gaan je helpen! In dit artikel zullen we je nuttige leefstijl tips gaan geven én bespreken we methodes die bewezen effectief zijn gebleken. Allemaal zónder de inzet van medicatie. Want we willen natuurlijk de oorzaak aanpakken en niet het symptoom bestrijden. 

Slaapproblemen: De schrikbarende cijfers!

Wanneer we kijken naar de cijfers die het CBS laat zien in relatie tot slaapproblemen, kunnen we met zekerheid stellen dat we hier te maken hebben met een serieus probleem. 

 

CBS Slaapproblemen

 

Zo blijkt uit onderzoek dat een behoorlijk hoog percentage van de Nederlanders naar eigen zeggen in 2017 problemen had met slapen. Dit kunnen problemen zijn als moeilijk in slaap vallen, slecht doorslapen, veel wakker worden of veel te vroeg wakker worden en vervolgens niet meer verder kunnen slapen.

 

Zoals te zien in bovenstaande tabel rapporteerden vrouwen vaker slaapproblemen dan mannen dat deden. Ook blijken oudere mensen vaker slaapproblemen te hebben dan jongere mensen.  

 

Daarnaast blijkt dat slaapproblemen vaker voorkomen bij mensen met lagere inkomens en dat slechte slapers vaker een minder goede gezondheid hebben dan mensen die wél goed kunnen slapen. 

 

Zorgelijke cijfers? Ja! Kunnen we slaapproblemen oplossen? ABSOLUUT! Hoe?

 

Daar is maar één correct antwoord op: Door de échte oorzaak aan te pakken! 

Oorzaken van slaapproblemen

Laat jezelf niet verleiden door ‘snelle oplossingen’ zoals bijvoorbeeld slaapmedicatie. Veel snelle oplossingen zijn namelijk niets meer dan alleen maar symptoombestrijding. Haal ‘de oplossing’ weg en je problemen komen net zo snel weer terug. Je wilt een blijvend resultaat behalen. Zónder medicatie dus. 

 

Adviseer ten alle tijden een arts wanneer je met serieuze en ernstige slaapproblemen kampt. Medicatie kan een tijdelijke oplossing of nuttige aanvulling zijn bij het oplossen van slaapproblemen. In ernstige gevallen noodzakelijk. Probeer echter altijd eerst natuurlijke manieren om je problemen aan te pakken!

Verschillende oorzaken slaapproblemen

Slaapproblemen kunnen uiteenlopende oorzaken hebben. Wanneer de oorzaak van jouw slaapprobleem bijvoorbeeld slaapapneu is, zul je logischerwijs dit probleem moeten aanpakken om zodoende je slaap te kunnen verbeteren. 

 

Wanneer je veel ligt te piekeren in bed omdat je bijvoorbeeld geldproblemen of relatieproblemen hebt, zul je de oorzaken van het piekeren moeten aanpakken. Wees daarom ook eerlijk naar jezelf en onderzoek of je duidelijk tastbare en/of aanwezige oorzaken kunt vinden. Pak deze als eerste aan en kijk vervolgens of je slaap hierdoor verbetert. 

 

Heb jij vaak last van veel gedachtes terwijl je eigenlijk wilt slapen? Lukt het je niet om je hoofd stil of leeg te krijgen? Vraag dan onderstaand gratis e-bookje aan! 

 

kalmeer je gedachten e-book

Slaapproblemen oplossen: Onbewuste oorzaken

Wellicht heb jij al van alles geprobeerd en kun je dus geen écht duidelijk aanwijsbare oorzaak bedenken of vinden. Dit is natuurlijk enorm frustrerend. Want vaak resulteren deze slaapproblemen, en de gevolgen die daaruit voortvloeien, namelijk in een vicieuze cirkel waar nog zeer moeilijk uit te komen is. 

 

De kans is behoorlijk groot dat jouw slaapproblemen worden veroorzaakt door een totaal-pakketje aan allerlei onbewuste oorzaken bij elkaar.  

Veelvoorkomende onbewuste oorzaken van slaapproblemen

Om jouw slaapproblemen écht op te kunnen lossen, zul je de échte oorzaken bij de wortel moeten gaan aanpakken. Maar dat gaat natuurlijk vrij lastig wanneer je de echte oorzaken niet (bewust) kent. Laten we daarom eens kijken naar de meest voorkomende onbewuste oorzaken van slaapproblemen.

 

De vicieuze cirkel van ‘slaapangst’ 

Met slaapangst bedoelen we de houding die we, na lange tijd van slaapproblemen, hebben aangenomen ten opzichte van slapen. Het is logisch dat je, bewust of onbewust, bepaalde automatische gedachtes zal krijgen betreft jouw slaap. 

 

Je kunt hierbij denken aan gedachtes als ‘Hoe ga ik morgen de dag doorkomen want ik word waarschijnlijk toch telkens weer wakker’ of ‘Op tijd naar bed gaan heeft voor mij geen zin want ik kan toch niet slapen’ of ‘Slapen is voor mij gewoon echt onmogelijk, het lukt me nooit’.

 

Begrijp je wat we bedoelen met slaapangst? Ondanks dat het compleet begrijpelijk is dat deze slaapangst bestaat, duidelijk mag zijn dat het alles behalve helpend is.

 

Hormonale problemen/disbalans

Wat hebben hormonen te maken met slaapproblemen zul je wellicht denken? Veel meer dan je denkt! Een veelvoorkomend verborgen probleem, vooral in onze Westerse maatschappij, is dat ons stresshormoon cortisol niet voldoende daalt in de avond. 

 

slaapproblemen oplossen cortisol

 

Doordat cortisol levels hoog blijven wordt het slaaphormoon melatonine onderdrukt. In een normale situatie piekt het cortisolniveau in de ochtend. Dit zorgt er voor dat we gemakkelijk kunnen ontwaken. Dit niveau neemt vervolgens langzaam af naarmate de dag vordert. Deze daling zorgt ervoor dat ons lichaam de kans krijgt om slaaphormonen aan te maken (melatonine).

 

Een laag cortisol niveau en een hoog melatonine niveau resulteert in een goede nachtrust. Bij mensen met slaapproblemen zien we echter dat de daling van het cortisol niveau veelal niet of onvoldoende inzet. Met alle gevolgen vandien. 

 

Verstoring biologische klok

Het juist ingesteld staan van onze biologische klok is niet iets waar we dagelijks bij stil staan. Begrijpelijk. En daarom denken we er wellicht ook niet direct aan wanneer we slaapproblemen ervaren. In principe zou deze bio klok ‘gewoon’ moeten werken toch?

 

Het kan echter voorkomen, om welke reden dan ook, dat deze biologische klok ontregeld is. Een duidelijk voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld de bekende ‘jet-lag’. 

 

Wanneer jouw biologische klok op de juiste manier is ingesteld dan neemt jouw slaapvermogen gedurende de dag geleidelijk aan toe. In de avond ervaar je dan een zogenaamde ‘slaapgolf’ waar je je als het ware in mee kunt laten voeren. Je voelt je dan lekker doezelig en wilt niets liever dan naar bed toe gaan. 

 

biologische-klok slaapproblemen oplossen

 

Wanneer onze biologische klok voor geruime tijd ontregeld is, kan dus de ‘slaapgolf’ ontbreken. Gelukkig kunnen we deze altijd weer herstellen. 

 

Onvoldoende daling lichaamstemperatuur

Veel mensen denken dat onze lichaamstemperatuur altijd rond de 37 graden Celsius ligt. Dit klopt niet. Ten eerste heeft iedereen een persoonlijke lichaamstemperatuur (die bijvoorbeeld ook 36 graden zou kunnen zijn). En daarnaast schommelt deze lichaamstemperatuur gedurende de dag.

 

Dit schommelen is niet voor niets en heeft een specifieke functie. Zo is onze temperatuur overdag wat hoger dan in de avond en nacht. De wat hogere temperatuur overdag zorgt voor energie en alertheid. De daling die in de avond inzet heeft als doel om moe en slaperig te worden. 

 

lichaamstemperatuur grafiek

 

Om dus goed te kunnen slapen is deze daling van de lichaamstemperatuur nodig en wanneer deze niet of onvoldoende inzet, is het vrijwel onmogelijk om goed te kunnen inslapen én doorslapen!  

Slaapproblemen oplossen

Slaapproblemen oplossen is altijd een kwestie van meerdere facetten tegelijkertijd aanpakken en deze dus verbeteren. Al deze kleine verbeteringen versterken elkaar en samen zorgen ze voor verbetering.

 

Er bestaat geen wondermiddel of toverpil die in één klap al je problemen doen laten verdwijnen. De oplossing ligt altijd bij jezelf! 

 

Veel mensen met slaapproblemen gaan in de avond pas aan de slag met eventuele voorbereidingen om beter te kunnen slapen. Zoals je hebt kunnen lezen zijn slaapproblemen vaak een optelsom van meerdere oorzaken bij elkaar. Hetgeen je overdag doet heeft invloed op jouw avond en nacht.

 

Eigenlijk is het heel logisch allemaal. Met alleen een warme douche nemen voordat je gaat slapen, ga je het hoogstwaarschijnlijk niet redden… Zéker niet wanneer je al wat langer slaapproblemen hebt en al van alles geprobeerd hebt!

Waardevolle tips om beter te slapen

  1. Pas op met bepaalde voeding/dranken waar caffeïne en alcohol inzitten. Geen koffie, energydrinks, wijntjes, biertjes, etc!
  2. Ruim je slaapkamer op, zorg dat je slaapkamer rust ademt.
  3. Geen beeldschermen in je slaapkamer! 
  4. Ga niet te laat nog super zwaar trainen/sporten.
  5. Eet niet vlak voor het slapen gaan.
  6. Probeer vaste tijden te gaan slapen én op te staan.
  7. Praat over zorgen of problemen, krop het niet op.
  8. Werk niet tot vlak voor je gaat slapen.
  9. Geen beeldschermen voor het slapen gaan.
  10. Zorg dat je overdag buiten komt en dus wordt blootgesteld aan natuurlijk licht.
  11. Zorg voor voldoende lichaamsbeweging!
  12. Let op je voeding: Verkeerde voeding heeft invloed op de kwaliteit van je slaap! (Ga hier naar gezonde recepten)
  13. Zorg dat je ontspanning hebt gedurende de gehele dag (dus niet alleen in de avond pas).
  14. Slaap overdag niet of doe geen slaapjes tussendoor.
  15. Ventileer je slaapkamer goed.
  16. Zorg voor een koele slaapkamer.
  17. Is het donker genoeg in je slaapkamer?
  18. Slaap eventueel met oordopjes in.
  19. Wees kritisch met je matras keuze.
  20. Overweeg aanvullende supplementen (hierover later meer)
  21. Doe ontspanningsoefeningen voor het slapen gaan in bed.
  22. Neem voor het slapen gaan een warm bad of warme douche.

Aanvullende supplementen voor een betere slaap

Onderstaande supplementen kunnen helpen bij het oplossen van slaapproblemen. Zorg als eerste altijd voor gezonde voeding met veel variatie! Aanvullende supplementen hebben dan het meeste effect! 

Twee bewezen effectieve methodes 

Wij staan voor de volle 100% achter deze twee methodes. De resultaten die behaald worden, zijn geweldig. Houdt er wel rekening mee dat het aanpakken van slaapproblemen voor iedereen anders kan zijn.

 

Ondanks dat beide methodes bewezen effectief zijn gebleken bij het verbeteren van slaap, speelt voorkeur voor een bepaalde aanpak óók mee. Daarmee bedoelen we dat jij bijvoorbeeld aanpak 1 fijner kan vinden dan aanpak 2. Hierdoor zal de eerste aanpak voor jou dan ook beter werken! Kies altijd wat bij je past maar probeer wél open te blijven staan voor nieuwe dingen. 

 

Laten we eens kijken naar de twee methodes die helpen bij het oplossen van slaapproblemen en/of verbeteren van de slaap. De eerste aanpak is een wat uitgebreidere aanpak en is een actieve aanpak. Hierbij zul je dus zelf een actieve houding moeten aannemen en zodoende aanpassingen moeten maken in manier van leven. 

 

Nogmaals: Er bestaat geen magische pil. De enige manier om verandering teweeg te brengen is door een pro-actieve houding aan te nemen. De oplossing ligt dus bij jezelf! 

 

De tweede methode bevat veel ontspanningstechnieken. Het behoeft een wat mindere pro-actieve houding. Natuurlijk is inzet óók bij deze methode een vereiste. Met niets doen is nog nooit iemand beter geworden. Je zult dus met beide methodes gemotiveerd aan de slag moeten gaan. 

 

1. Perfect Slapen in 7 Stappen

 

boek 7 stappen perfect slapen

 

Middels deze methode zijn er inmiddels ontelbaar veel mensen met serieuze slaapproblemen geholpen. Zij hebben hun leven weer terug gekregen. En dat allemaal dankzij de methode van William van der Klaauw.

 

William is ervaringsdeskundige en slaapexpert. Hij ontwikkelde deze methode omdat hij zelf als geen ander weet hoe het is om gebukt te gaan onder slaapproblemen. Slaapproblemen oplossen werd dus zijn missie. Middels zijn methode en website helpt hij inmiddels tienduizenden mensen in de maand!

 

De Perfect Slapen in 7 Stappen methode belooft de volgende verbeteringen: 

 

  • Sneller in slaap vallen
  • Doorslapen in de nacht
  • Uitgerust wakker worden
  • Toename energie
  • Beter kunnen presteren
  • Meer kunnen genieten van jouw leven

Dat zijn natuurlijk grote beloftes. Zéker wanneer je bijvoorbeeld al van alles hebt geprobeerd betreft het oplossen van jouw slaapproblemen. 

 

Maar let op: William is zo zeker van zijn zaak (uiteraard met goede reden) dat hij een ‘niet goed, geld terug’ garantie beloofd.

 

Sterker nog, wanneer je geen verbeteringen opmerkt of niet tevreden bent met het product, kun je zonder opgaaf van reden het aankoopbedrag terug vragen. Hierbij mag je zelfs het boek gewoon houden!

2. Yoga Nidra Cursus 

 

yoga nidra cursus happy with yoga

 

Yoga Nidra is een eeuwenoude methode om tot ultieme ontspanning te kunnen komen. Er wordt gesteld dat een half uurtje Yoga Nidra gelijk staat aan een paar uur slaap. Het wordt ook wel ‘de slaap van de yogi’s’ genoemd. 

 

Met Yoga Nidra lig je ontspannen op je rug en beluister je een audio waarin een stem je door de oefening heen begeleidt. Een Nidra sessie bestaat uit verschillende onderdelen. Duidelijk mag zijn dat het dus geen methode is die heel actief is. Laat je daardoor niet misleiden want onbewust gebeurt er heel veel!

Onderzoek wijst uit dat Yoga Nidra zeer effectief is bij slaapproblemen. Ook bij depressie, burn-out, stress, spanning, chronische vermoeidheid, chronische pijn en trauma wordt Yoga Nidra ingezet. Daarnaast helpt het tijdens ziekte of na een ziektetraject bij herstel en vermindering van klachten. 

 

Happy with Yoga biedt een mooie Yoga Nidra Cursus aan die je online kunt volgen. Zij zijn een betrouwbare aanbieder en een ervaren speler op het gebied van yoga, mindfulness en yoga nidra. Niet voor niets hebben ze in de Benelux een behoorlijk grote achterban! 

 

De Yoga Nidra cursus van Happy with Yoga die wij jou aanraden belooft de volgende verbeteringen: 

 

  • Fysieke, mentale en emotionele ontspanning

  • Verbetert de kwaliteit van slapen

  • Bevordert creativiteit en breinfunctie

  • Verbetert je mentale focus en helpt om goede gewoontes te integreren

  • Brengt het autonome zenuwstelsel in balans en versterkt het immuunsysteem

  • Minder angst, frustratie en verslavingen en meer energie

Ook Happy with Yoga biedt een ‘niet goed, geld terug’ garantie. Zij beloven je, wanneer je niet tevreden bent met het product of met de resultaten, dat je binnen 30 dagen na aankoop het volledige aankoopbedrag terug kan vragen. 

Neem het heft in eigen handen!

Actie=Reactie. Zonder inzet is er geen resultaat. Gun jezelf een betere nachrust en neem dus het heft in eigen handen! 

 

Alle tips, middelen en methodes die wij in dit artikel bespreken zijn bewezen effectief gebleken bij duizenden mensen die jou voor gingen. Ga op je gevoel af en kies wat bij jou past. Kijk en voel wat jou verder gaat helpen.

 

We wensen je alle gezondheid toe en bovenal een heerlijke nachtrust! 

We vinden het super leuk om te horen wat jou uiteindelijk geholpen heeft 🙂 

Dit vind jij ook leuk!

Geef een antwoord