fibromyalgie en voeding
Home » Blog » Fibromyalgie en Voeding: Hoe jij jezelf ziek(er) eet!

Fibromyalgie en Voeding: Hoe jij jezelf ziek(er) eet!

Een échte behandeling voor fibromyalgie is er helaas nog niet. Er wordt echter wél steeds meer ontdekt over fibromyalgie middels wetenschappelijk onderzoek. Zo lijken fibromyalgie en voeding verband met elkaar te houden! Ik ga jou dus laten zien welke voeding klachten kan veroorzaken en jou wellicht ziek(er) maakt zonder dat jij het beseft! Als ervaringsdeskundige wil ik jou graag helpen om wat meer controle te krijgen over jouw lichaam en dus jouw leven. 

 

Fibromyalgie in het kort

Letterlijk betekent fibromyalgie pijn in spieren en bindweefsel. Het wordt daarom ook wel ‘weke-delen-reuma’ genoemd. Fibromyalgie wordt vaak afgekort als FMS, dit staat voor fibromyalgie syndroom.

 

Het is een chronisch gegeneraliseerd pijnsyndroom wat inhoudt dat er geen directe oorzaak gevonden kan worden voor de pijn. De klachten lijken een combinatie te zijn van verschillende factoren. Zo is voeding daar één van. Fibromyalgie klachten lijken te kunnen verminderen door veranderingen door te voeren in voeding. 

 

FMS bestaat uit uiteenlopende klachten. Deze kunnen per persoon met fibromyalgie verschillen. Kenmerkend zijn chronische pijn, stijfheid, extreme vermoeidheid, intolerantie voor prikkels, stemmingswisselingen, stress, slaapproblemen en brainfog.

 

In Nederland alleen al zijn er 340.000 fibromyalgie patiënten. Het lijkt erop dat vooral vrouwen de kans lopen om fibromyalgie te ontwikkelen. Ongeveer tussen de 75 en 90 % van de FMS patiënten is namelijk vrouw! 

 

fibromyalgie en voeding vrouw

Fibromyalgie en voeding: Je bent wat je eet!

Steeds meer mensen worden zich bewust van het feit dat ziekte verband houdt met de gezondheid van onze darmen. Niet voor niets wordt er wel eens gezegd ‘Je bent wat je eet.’ 

Microbioom

Wij mensen hebben allemaal een uniek microbioom. Ons microbioom bestaat uit bacteriën, maar ook uit schimmels, gisten, virussen en andere eencellige organismen. Het grootste deel van dit microbioom bevindt zich in ons spijsverteringsstelsel. We noemen dit onze darmflora.

 

In een gezond microbioom zijn goede en slechte bacteriën in de darm in evenwicht. Wanneer dit evenwicht verstoord wordt en vooral voor langere periode, ontstaat er ziekte. 

 

Wist je dat…  Eigenlijk leven er zoveel micro-organismes in ons dat we meer microbe zijn dan mens. Kun je het je voorstellen? We hebben dus méér microbe cellen dan mensencellen! En in ieder mens zijn de soorten en hoeveelheden weer verschillend. 

Wat heeft invloed op onze darmflora?

Er zijn meerdere factoren die invloed hebben op de samenstelling van onze darmflora. 

 

  • Erfelijkheid

‘Ja, maar het zit in de genen’. Dit kan absoluut een meespelende factor zijn. Genen kunnen namelijk invloed hebben op welke bacteriën overleven in de darm of niet.

 

Ze kunnen ervoor zorgen dat bepaalde goede bacteriën meer worden aangemaakt dan bij een ander persoon. Ze kunnen ook de werking van het immuunsysteem beïnvloeden en zodoende het immuunsysteem leren welke bacteriën het wel of niet moet aanvallen. 

 

Let op! De laatste jaren komt echter steeds vaker naar voren dat de rol van epigenetica niet mag worden onderschat. Wij mensen kunnen ZELF invloed op onze genen uitoefenen door externe omgevingsfactoren. Dit houdt in dat door levenstijl, gewoontes, etc, genen kunnen worden aan- of uitgezet!

 

  • Omgeving

Denk hierbij aan hygiene. Denk aan de omgeving waar iemand opgroeit als kind of waar iemand als volwassene leeft. Overal zijn microbes. Een kind die steriel opgroeit en vrijwel nooit in contact komt met ziekteverwekkers, heeft een mindere grote kans om een sterk immuunsysteem op te bouwen dan een kind die vaker is blootgesteld aan ziekteverwekkers. 

 

  • Geneesmiddelen

Een heel goed voorbeeld hiervan is het gebruik van antibiotica. Hedendaags bestaan er zelfs resistente bacteriën.  Dit heeft alles te maken met het feit dat wij te vaak, teveel en te snel antibiotica voorgeschreven krijgen.

 

De komst van de antibiotica was zowaar een medische doorbraak maar de regelmaat waarin we het nu hedendaags gebruiken is pure waanzin. Een breedspectrum antibiotica vernielt namelijk naast de slechte bacteriën óók de goede bacteriën. Je kunt je voorstellen wat er gebeurt bij een frequente blootstelling aan dergelijke medicatie…

 

  • Voeding

Waarom ben je wat je eet? Simpelweg omdat darmbacteriën worden gevoed met de voeding die wij kiezen. Alles wat jij in je mond stopt is dus voeding voor jouw darmflora.

 

Jij bepaalt dus wélke bacteriën je brandstof geeft. En omdat jouw darmflora uiteindelijk bepaalt hoe jij je voelt, of je gezond bent en blijft etc, bepaalt hetgeen wat jij eet dus indirect jouw gezondheid. Zo ben je wat je eet. 

 

fibromyalgie_en_voeding_just_as_food_can_cause_chronic_disease_it_also_is_a_powerful_cure

Fibromyalgie en voeding: Dit wil je het liefste vermijden en waarom

Zonder het te beseffen krijgen we dagelijks allerlei stofjes binnen via onze voeding die onze gezondheid ernstig kan doen beperken. Wanneer jij veel kant-en-klare maaltijden eet, is het risico hierop veel groter dan wanneer jij alles zelf bereid en dus de eindcontrole hebt.

Problematische stoffen in voeding

 

1. Aspartaam

Aspartaam wordt gelukkig steeds bekender. Jaren terug hadden veel mensen namelijk nog nooit van aspartaam gehoord. Aspartaam is een zoetstof. Het wordt gebruikt in zogenaamde ‘suikervrije’ producten.

 

Aspartaam moet absoluut vermeden worden! We citeren Dr. H. J. Roberts, mondiaal expert op het gebied van aspartaam: ‘Aspartaam is een waar vergif en had nooit toegestaan mogen worden!’

 

Het veroorzaakt schade in de hersenen en in de lever. Het zorgt ervoor dat kleine bloedvaten krimpen of afsterven. Aspartaam is een neurotoxisch product dat meer dan 92 ziekteverschijnselen kan veroorzaken.

 

2. Andere kunstmatige zoetstoffen

Vermijd het liefste alle kunstmatige zoetstoffen. Mocht je een zoetje willen gebruiken, kies dan voor echte stevia. Hier koop ik mijn Stevia. Je hebt hier maar heel weinig van nodig omdat het een heel krachtig en zoet plantje is.

 

Goed om te weten is dat het geen enkele invloed heeft op onze bloedsuikerspiegel. Mensen met suikerziekte kunnen Stevia daarom veilig gebruiken. Let er wel op dat je de juiste Stevia pakt. In de supermarkt zit vaak maar een heel klein percentage échte pure Stevia. Dat wil je niet.

 

3. MSG

MSG, ook wel Vetsin, E621, monoglutamaat, natuurlijk aroma. Het is een synthetisch smaakversterker (verslavende werking) en neurotoxisch additief dat het vermogen heeft om de neuronen in de hersenen aan te tasten. Wordt aan heel veel voorverpakt voedsel toegevoegd!

 

4. Conserveermiddelen

Dat conserveermiddelen goed voor de voedselveiligheid zijn betekent nog niet dat ze goed voor onze gezondheid zijn. Zo kun je bijvoorbeeld een overgevoeligheid of allergie voor dergelijke middelen hebben.

 

We kennen conserveermiddelen vaak als de E-nummers 200 t/m 299.

 

Wil jij een overzicht van alle toegevoegde e-nummers in voeding? Dan is het onderstaand boekje ‘Wat zit er in uw eten?’ van Will Jansen en Corinne Gouget een leuke aanrader!

Problematische voedselgroepen

 

1. Eieren

Misschien niet leuk om te horen maar eieren kunnen écht voor problemen zorgen! Ben je gezond en is er niets met je aan de hand, dan ben je de dans wellicht ontsprongen maar ervaar je wél klachten dan is het wijselijk om kritisch naar je voeding te kijken. 

 

Wat is er dan mis met eieren? Ze zijn heerlijk en voedzaam toch? Vanaf klein kind zijn we al gewend dat eieren powerfood is en dat je er sterk van wordt. Eieren zijn lekker. En dat vinden niet alleen wij mensen. 

 

Micro-organismen, virussen en bacteriën, floreren namelijk op eieren. Het is het nummer 1 voedsel waar ze als een speer op gaan. In laboratoria wordt niet voor niets ei gebruikt om te kweken en te groeien. Na ongeveer 90 dagen geen eieren eten, is alles pas uit je lichaam verwijderd. 

 

2. Zuivel

Zuivelproducten zoals melk, kaas, boter, room, slagroom, vla, yoghurt zijn wederom favoriete voeding van pathogenen. Daarnaast zorgen zuivelproducten voor de aanmaak van veel mucus. Sommige mensen merken dit duidelijk wanneer ze iets van zuivel gegeten hebben en direct slijmproductie krijgen. De ‘zuivel-rochel’ noemen wij het 😉 

 

Zuivel veroorzaakt ontstekingen in ons lichaam en zorgt voor een versterking van de reactie op intoleranties en allergieën. 

 

3. Kaas

Kaas valt eigenlijk ook onder zuivel maar we wilden deze tóch apart benoemen vanwege de relevantie. Kaas en melk zijn producten die vrijwel niet weg te denken zijn in Nederland. We zijn er mee opgegroeid. 

 

Dat we een gewoonte al voor een lange tijd bij ons dragen wil niet zeggen dat die gewoonte ook gezond voor ons is. In de geschiedenis van de mensheid zijn vaker gewoontes genormaliseerd, waar we later met opgetrokken wenkbrauwen op terug keken. 

 

Kaas zorgt voor ontstekingen in het lichaam. Het zorgt voor veel slijmproductie en is absoluut niet gezond voor ons ontgiftingsorgaan: de lever. Kaas bevat ontzettend veel vet en is daarmee een vreselijk voedingsmiddel voor diabetici. Probeer als alternatief eens een notenkaasje! 

 

In 2008 ben ik zelf gestopt met het consumeren van melkproducten en alle componenten van melk; weipoeder, melkeiwit caseïne en melksuiker lactose. Hierdoor verdwenen onder andere mijn  2x maandelijkse vrij serieuze blaasontstekingen waarbij ik soms zelfs bloed plaste.  

 

4. Voeding hoog in vetten

Vetten zijn een verhit onderwerp wanneer het op voedingsadviezen aankomt. Verzadigd, onverzadigd, wel goed, niet goed, dierlijk, plantaardig… Wat kunnen we nu wel en wat kunnen we niet nemen? 

 

Een vet is een vet. Simpel. Wanneer je dieet heel hoog in vetten is dan is dit problematisch voor je lever. Daarnaast kunnen suikers niet goed je cellen IN wanneer je veel vetten eet. Hierdoor blijft je bloedsuikerwaarde hoog terwijl je cellen niet genoeg brandstof krijgen. 

 

Het maakt, in deze, dus niet zoveel uit of je plantaardige vetten of dierlijke vetten eet. Al geven wij de voorkeur aan plantaardige vetten om heel veel andere redenen 😉

 

Hou je inname van vetten beperkt! (LET OP! Vlees is een verborgen high-fat food waar veel mensen zich in vergissen)

 

5. Alcohol

Dat alcohol niet handig is voor je lichaam weet iedereen inmiddels. Het zorgt ervoor dat je lever tijdelijk zijn functies niet meer kan uitvoeren. Vaak krijgen we ‘trek’ in bepaald soort voeding wanneer we alcohol hebben gedronken. 

 

Dit is eigenlijk een signaal van de lever dat het de juiste brandstof nodig heeft. De voeding die we echter veelal tot ons nemen ná of met alcoholische versnaperingen is veelal voeding hoog in vet gecombineerd met suikers. Dit veroorzaakt een vervelend cirkeltje welke uiteindelijk onvermijdelijk gezondheidsklachten zal veroorzaken. 

 

6. Azijn

Alhoewel het effect niet helemaal hetzelfde is, heeft azijn een soortgelijk effect op ons lichaam en onze lever als alcohol. Mocht je azijn willen gebruiken, doe dit dan gematigd en gebruik het liefste appelciderazijn. 

 

7. Caffeïne

Een beetje caffeïne kan echt geen kwaad maar wij mensen gebruiken veelal geen kleine hoeveelheden. Veelvuldig caffeïne gebruik zorgt er uiteindelijk voor dat micro-organismen gemakkelijker schade kunnen toebrengen aan de lever. 

 

Daarnaast werkt caffeïne stimulerend. Dat is vaak ook de reden waaróm we het gebruiken. Stimulerende middelen gebruiken op structurele basis, zorgt uiteindelijk voor uitgeputte nieren

 

Caffeïne komt niet alleen voor in koffie maar ook bijvoorbeeld in geneesmiddelen en thee. Wanneer je chronisch vermoeid bent, stop dan met caffeïne. 

 

8. Excessief zout gebruik

In vrijwel al het verpakt voedsel te verkrijgen in de supermarkten, zitten behoorlijke hoeveelheden zout. Is het je wel eens opgevallen dat je na bepaalde voeding extreem dorst krijgt? Misschien is dat een teken dat je teveel zout hebt gegeten 😉

 

Er zit een groot verschil tussen ‘goede’ zouten en ‘slechte’ zouten. Neem bijvoorbeeld keltisch zeezout of himalaya zout. Maar absoluut geen tafelzout. In voorverpakt voedsel zit meestal het ‘slechte’ zout (tafelzout/gejodeerd zout). 

 

Wanneer je veel zout eet in combinatie met een dieet hoog in vetten (bijvoorbeeld veel vlees), dan zul je moeten opletten. Waarom? De combinatie zorgt er namelijk voor dat vetcellen denatureren en zeer slecht uit het lichaam te verwijderen zijn. Daarnaast zorgt zout voor dehydratie van organen, klieren, spieren en hersenen.  

 

9. Gluten

Gluten zorgen vaak voor overgevoeligheden en laaggradige ontstekingen in de darm. Gluten is het eiwit van granen. En de hoeveelheid gluten die hedendaags te vinden zijn in onze granen is vele malen hoger dan dat het vroeger bevatte. Genetische manipulatie is hier de oorzaak van. 

 

Niet zo heel vreemd dat er ondertussen nogal wat mensen zijn die niet zo lekker reageren op gluten dus. Een gluten intolerantie (is anders dan een allergie) is overigens lastig te bepalen. Door gluten een bepaalde tijd uit je dieet te schrappen kun je uitvinden welk effect gluten op jou heeft. 

 

Door het schrappen van gluten zijn mijn migraines vrijwel verdwenen én heb ik meer energie gekregen. Wanneer ik brood eet of deegproducten consumeer, dan voelt het alsof ik elk moment in slaap kan vallen. Dit geldt óók voor teveel geraffineerde suikers! (after dinner-dip maar dan extreem)

 

10. Geraffineerde suikers

Goede suikers zijn brandstof voor ons lichaam. We hebben suikers nodig. Dus dat suiker slecht is, is natuurlijk de allergrootste onzin. 

 

Tegenwoordig zijn we bang voor koolhydraten. Maar wanneer je evenwichtig en vers eet én de juiste koolhydraten in normale hoeveelheden tot je neemt, is er écht geen reden om koolhydraten te vrezen. 

 

Wat zijn de juiste koolhydraten?

 

Hele producten die niet bewerkt zijn, zo simpel is het. Dus in plaats van deegproducten, gebakjes, brood, frisdranken kies je liever voor hele granen (zoals boekweit, haver of quinoa), aardappelen, zoete aardappelen, groentes, fruit en bonen. Wees aub niet bang voor fruit!!

health requires healthy foods quote flowinmotionyoga

Verandering kost tijd!

Uitzoeken wat voor jou werkt (en wat niet) is een proces wat best wat tijd in beslag kan nemen. Gún jezelf die tijd en gééf jezelf die tijd! Probeer niet alles tegelijkertijd. Dat werkt averechts.

 

Ten eerste kun je dan niet goed bepalen wat voor effect het allemaal precies op je heeft. En ten tweede is dat enorm overweldigend met het risico dat je stopt met hetgeen waar je mee bezig bent. Dat zou enorm zonde zijn!

 

Niemand verdient het om zich dag in dag uit ziek te voelen. Je verdient het JUIST om je weer wat beter te voelen! Dus doe daar op jouw manier en op jouw tempo moeite voor. Al zijn het telkens maar kleine stapjes. Rome is ook niet gebouwd in één dag.

 

Daarbij heeft het óók jaren geduurd om uiteindelijk klachten te krijgen. Ziekte bouwt zich vaak op en is een opstapeling van ‘alles bij elkaar’. Het heeft dus even geduurd om zich te vormen en ‘erin te sluipen’ en zal dus ook even tijd nodig hebben voordat er verbetering voelbaar is. Accepteer dit en ga aan de slag!

 

TIP!! Alles begint bij het moment waarop jij boodschappen doet! Wanneer je gezonde voeding koopt en in huis hebt, zul je dit ook eten. Wanneer je ‘minder goede keuzes’ in huis hebt, zul je dit óók eten. Maak dus de goede keuzes bij het boodschappen doen! 

Recepten ideeën

Je bent écht niet de enige die het misschien lastig vind om recepten te bedenken. Of misschien ben je juist op zoek naar wat snelle en gemakkelijke recepten. Dat begrijp ik helemaal. Ik herinner me namelijk nog genoeg momenten waarop ik door de fibromyalgie écht niet in staat was om uitgebreid te gaan staan koken. Áls ik al bij het aanrecht kon komen….

 

Op de website hebben we snelle en gezonde recepten staan zodat je alvast een mooie start kunt maken richting een gezonder leven! De maaltijden zijn allemaal zeer voedingsrijk en vullend!

 

Nog meer ideetjes kun je wellicht op doen met het gratis weekmenu van voedingsdeskundige en orthomoleculair therapeut Oscar Helm.  Hij heeft overigens ook een mooi boek uitgebracht boordevol met heerlijke gezonde recepten, verkrijgbaar in e-book of hardcover: De Afslank Recepten Bijbel. 

 

Mocht je niet persé willen afslanken, geen zorgen, dan heb je in ieder geval een boek vol met inspiratie! Gezond eten hoort lekker en leuk te zijn en géén straf!

 

afslank recepten bijbel oscar helm

Serieus aan de slag met Voeding

Veel mensen met fibromyalgie zijn gebaat bij een gepersonaliseerd dieet. Iedereen is weer anders, wat voor de buurvrouw werkt hoeft voor jou niet persé te werken.

 

Misschien vind je het allemaal overweldigend, weet je niet goed waar te beginnen of heb je écht al van alles geprobeerd en het werkt of lukt gewoon (nog) niet zo goed.

 

Laat je dan helpen door anderen. Misschien kan een vriend of vriendin je helpen? Een partner of familielid? Wanneer je fibromyalgie hebt kost alles een hoop energie en daar is in eerste instantie al een tekort aan. Probeer in oplossingen te denken en niet in problemen, dat gaat je verder helpen!

 

Mocht je er niet uitkomen, dan zou je een gratis en vrijblijvende intake bij Primary Health kunnen overwegen. Zij gaan samen met je kijken naar de mogelijkheden. Op deze manier hoef je het niet alleen te doen. En mocht het toch niet fijn voelen, dan ben je niets verplicht. (Let op! Deze intake is tijdelijk gratis! Maak er dus gebruik van nu het nog kan!)

 

Primary Health stelt voor jou een persoonlijk voedingsplan op maat op, met onderstaande opties:

 

  • Geen strenge weekschema’s maar kies zelf je maaltijden
  • Geen calorieën tellen, geen gedoe
  • Partner en gezin opties
  • Maaltijden binnen 10 – 30 min op tafel
  • Persoonlijke macro’s berekend (eiwitten, vetten, koolhydraten)
  • 1500+ Voorbeeld recepten passend binnen jouw doelstelling en macro’s
  • Ook voor intoleranties en allergieën
  • Handige app te gebruiken op je telefoon, tablet of pc

Fibromyalgie is een optelsom

Zoals eerder besproken is fibromyalgie een aandoening waarbij de klachten veroorzaakt lijken te worden door meerdere factoren. Het is een optelsom. Om dus verbetering mogelijk te maken, zullen er ook meerdere facetten aangepakt moeten worden.

 

Het aanpakken van voeding brengt bij veel mensen met fibromyalgie verbetering. Het is echter niet het enige wat je kunt doen om je leven met fibromyalgie draaglijker te maken. 

 

Ben je benieuwd welke factoren je nog meer kunt aanpakken om minder klachten te ervaren? Lees dan ons artikel Fibromyalgie behandeling: Wat helpt écht? (Door ervaringsdeskundige)

Verminder fibromyalgie klachten met de juiste Voeding!

Weet je niet goed waar je moet beginnen? Laat je dan ondersteunen door professionals van Primary Health! Minder klachten, meer energie, een passend gewicht en lekkerder in je vel.
Kies voor persoonlijke begeleiding op maat!

Dit vind jij ook leuk!

Geef een antwoord