online mindfulness training
Home » Blog » Online Mindfulness Training: Waarom het niet werkt (Belangrijk!)

Online Mindfulness Training: Waarom het niet werkt (Belangrijk!)

Minder stress en meer balans. Dat willen we allemaal wel. We leven anno NU in een tijdperk die expliciet vraagt om méér zelfzorg, méér ontspanning, méér bewustzijn. Desondanks denderen we maar door. Net zolang totdat de koek op is.  En dan is het te laat…. Wil jij weten hoe je dit kunt voorkomen? Ben je benieuwd of een online mindfulness training jou hierbij kan helpen en of het iets voor je is? Lees dan snel verder!

 

Wat is mindfulness? 

Mindfulness is eigenlijk niets meer of minder dan de aandacht behouden en richten op het hier en nu. 

Automatische piloot

We zijn gewend om handelingen te verrichten, onze checklists af te gaan, op een soort van automatische piloot. Bij bijna alles wat we doen zijn we vrijwel niet aanwezig. En daarmee bedoelen we aanwezig zijn in het NU. 

 

Hoe vaak doe jij iets terwijl je aan het avondeten van vanavond of morgen denkt, en of dat je de deur wel of niet op slot gedaan hebt, wat je van het weekend gaat doen en oh ja dat je absoluut niet moet vergeten om morgen in plaats van overmorgen boodschappen te doen want overmorgen komt tante Truus en…. Om maar wat voorbeelden te noemen 😉 

 

Het mag dus duidelijk zijn dat we veelal in gedachten verzonken zijn. Is dit iets wat jij ook herkent?

Niet aanwezig zijn

We leven óf in het verleden óf in de toekomst. En daardoor zijn we dus vrijwel nooit aanwezig in het NU. Dat is toch eigenlijk écht zonde? Want alles speelt zich af in het NU, we léven in het NU. Alles speelt zich namelijk NU af. 

 

Ken je van die gesprekken waarbij je gewoon voélt dat je gesprekspartner NIET aanwezig is? Dit gaat vaak niet eens bewust bij de ander. Maar vervelend is het wel. En zelfs pijnlijk! Leren leven in het hier en Nu heeft onwijs veel voordelen. Het zal je leven op meerdere vlakken verrijken. 

 


Iedereen kan het leren

Mindfulness is te leren. Het hoeft ook helemaal niet zweverig te zijn zoals vele nog onterecht denken. Het kan simpel en praktisch toegepast worden. Er wordt vaak gedacht dat je urenlange meditaties moet doen of door hele boekwerken aan bepaalde oefeningen moet werken.

 

Natuurlijk is er niet voor niets de uitdrukking ‘Practice makes possible’ maar mindfulness zou laagdrempelig moeten zijn en toegankelijk voor iedereen. 

 

En dat is dan ook wat een goede mindfulness training jou zou moeten kunnen bieden. Wij zullen in dit artikel verder ingaan op een online mindfulness training. Natuurlijk bestaan er ook mindfulness cursussen die je bijvoorbeeld in groepsverband kunt volgen. Wij richten ons op online cursussen. 

 

Laten we eens kijken naar wat een online mindfulness training te bieden heeft. 

 

Ben jij vaak druk in je hoofd? Wij schreven er een artikel over: Druk in je hoofd. Hoe komt het en hoe kom je er van af?

 

Mindfulness-voor-het-dagelijkse-leven-banner
Happy with Yoga – Online Mindfulness Cursus

 

Waarom een online training?

Zelf heb ik zowel online als offline mindfulness trainingen gevolgd. Online vind ik zelf een stuk prettiger. 

 

  • Een online mindfulness training is een stuk makkelijker in te plannen
  • Je kunt de cursus volgen waar en wanneer jij dat wilt
  • Geen reistijden en dus geen extra kosten
  • De prijs van een online mindfulness training ligt veelal veel lager dan een offline training
  • Kost minder energie om te volgen (niet naar locatie toe reizen, minder prikkels etc)
  • Voor mensen die een burnout hebben (gehad) is dit een rustige en veilige manier om aan zichzelf te werken vanuit (veilige) thuisbasis
  • Ook voor mensen met bijvoorbeeld onverwerkt trauma of beperkingen die hiermee verband houden is een online mindfulness training een veilige manier om aan zichzelf te werken
  • Je hebt onbeperkt toegang tot online trainingen vanaf het moment van aanschaf
  • Video’s kun je dus terugkijken zovaak als je wilt (groot pluspunt)
  • Je kunt je eigen studie tempo bepalen
  • Minder afleidingen wat prettig is wanneer je bijvoorbeeld voor het eerst kennis maakt met mindfulness

 

Waarom een mindfulness training volgen?

Ja, waarom zóu je eigenlijk een mindfulness training volgen? Je hebt het al druk genoeg toch? Komt er nog eens een extra cursus bij. Waarom zou je dat in hemelsnaam doen? Nou… daar kunnen wij jou een aantal hele goede redenen voor geven! 

 

Ongeveer 33% van de mensen in de WAO heeft last van psychische klachten, vaak als gevolg van stress op het werk. 10% van de gehele Nederlandse beroepsbevolking heeft last van burn-out verschijnselen. 60% van de Nederlandse werknemers heeft met stress te maken. Dit is 15% meer dan elders in de EU. (Bron: Universiteit van Twente)

Wanneer je bovenstaande cijfers ziet en tot je door laat dringen lijkt het logisch om te investeren in je mentale gezondheid. Dit zou iedereen eigenlijk moeten doen maar ‘daar hebben we geen tijd voor’. Typisch een Westerse invulling. In het Oosten kennen ze mindfulness niet eens als een cursus, het is daar een levenstijl. Het is daar onderdeel van het dagelijkse leven.

 

In het westen zijn we niet gewend om de tijd voor onszelf te nemen. Het wordt ons met de paplepel ingegoten dat hard en veel werken wordt beloond. Ik zeg hiermee niet dat hard en veel werken persé niet oké is. Zolang we de balans daarin kunnen vinden voor onszelf is er niets mis mee. Maar daar gaat het dus veelal verkeerd. Dat kunnen we niet. We nemen niet de tijd voor onszelf. Of in ieder geval, veel te weinig!

 

Investeren in een mindfulness cursus die jou leert om vaker mindful te zijn en zodoende een burn-out te voorkomen doordat je beter kunt omspringen met stress, is een investering in jezelf voor de lange termijn. Daar kun je namelijk je hele leven de vruchten van plukken evenals jouw omgeving 😉 

Voordelen van een mindfulness training 

  • Mindfulness is een wetenschappelijk bewezen manier om de oorzaak van stress aan te pakken
  • Je zult dus minder stress, meer rust en een betere emotionele balans ervaren
  • Het traint je om focus te behouden waardoor focus en concentratie toenemen
  • Het maakt je onder andere daardoor productiever
  • Mindfulness ankert je in het hier en nu waardoor je de ‘kleine dingen’ gaat opmerken
  • Het leert je dus om de ‘kleine dingen’ te waarderen
  • Omdat je niet meer (zoveel) in verleden of toekomst leeft, kun je meer en vaker genieten van je leven
  • Door mindfullness kun je uiteindelijk betere beslissingen maken vanwege de rust en ruimte die je in je hoofd zult krijgen.
  • Mindfulness kan helpen bij een betere nachtrust
  • Het zorgt voor een toename in creativiteit
  • Doordat je meer rust ervaart, zullen stemmingswisselingen verminderen en je gemoedstoestand verbeteren
  • Door mindfulness krijg je meer controle over het autonome zenuwstelsel
  • Je algehele welzijn en gezondheid zullen verbeteren (chronische stress is een hele grote ziekte veroorzaker!)

 

Wat doe je bij een online mindfulness training? 

Een Mindfulness training is erop gericht dat jij uiteindelijk met meer belans door het leven kunt gaan. Dat jij niet meer zoveel stress ervaart en hier ook beter mee kunt omspringen. Bovengenoemde voordelen zullen uiteindelijk allemaal daaruit voortvloeien. 

 

Mindfulness trainingen bieden jou online lesmateriaal zodat jij de genoemde voordelen kunt ervaren. 

 

  • Je zult een eigen verzameling van mindfulness oefeningen krijgen die je kunt gebruiken, oefenen en inzetten wanneer jij dat wilt en nodig acht. 
  • De oefeningen kunnen heel divers zijn en klinken vaak veel zweveriger dan dat ze werkelijk zijn. Zo kun je denken aan geleide meditatie oefeningen, bewegingsoefeningen, oefeningen om het bewustzijn te vergroten, oefeningen om anders met stress, pijn of vermoeidheid om te gaan
  • Je leert op te merken welke gedachtes energie zuigen en wat je hiertegen kunt doen
  • Simpel gezegd ben je met een training met bewuste aandacht bezig in dít moment. Aan de hand van meditatie en andere oefeningen verleg je de focus dus naar wat er NU gebeurt
  • Een mindfulness training is een praktische training. Je leert door te doen. Tijdens de cursus zul je dus theorie moeten gaan toepassen en uitvoeren. DOEN!

mindfulness


 

Voor wie is een online mindfulness training geschikt? 

Ben jij aan het twijfelen of een cursus jou gaat helpen en of het wat voor je is? Als jij jezelf in onderstaande punten herkent is het wellicht de moeite waard om een training uit te proberen. Voor onderstaande mensen is een dergelijke cursus namelijk expliciet bedoeld en doeltreffend.

 

  • Je bent al een tijdje aan het lezen over Mindfulness 
  • Je hebt het gevoel dat je een klein beetje hulp nodig hebt bij de dingen waar je tegenaan loopt nu
  • Je voelt je gestresst en zit op dit moment niet lekker in je vel
  • Je loopt vaak de hele dag door te piekeren en hebt het gevoel dat je gedachten nooit stoppen
  • Er komen elke dag steeds weer dezelfde zorgen en gedachten bij je naar boven
  • Je zit tegen een burn-out aan
  • Je hebt geregeld een onrustig gevoel
  • Je slaapt niet meer zoals voorheen waardoor je je niet lekker voelt
  • Je wilt meer in het hier en nu leven en minder op de automatische piloot.
  • Je wilt gewoon het beste maken van je leven en de beste versie van jezelf worden.
  • Je hebt graag een stok achter de deur zoals dagelijkse motivatie
  • Je vind het fijn om dingen op eigen tempo en vanuit thuis te doen
  • Je vind het fijn om een naslagwerk te hebben en te kunnen terugvallen op lesmateriaal wanneer jij dat nodig hebt

 

Waarom een mindfulness cursus niet werkt voor jou

We gaan heel eerlijk en direct met je zijn. Wat er namelijk nog veel te vaak gebeurd en wat zó onwijs zonde is, is dat men een cursus of training aanschaft en deze vervolgens laat liggen. ‘Ja, zulke cursussen werken niet, ik heb er ook zo eentje.’ Op die manier krijgen dergelijke cursussen een verkeerde naam. Daarbij is het zonde van je geld toch?

Oefenen en herhalen

Het uiteindelijke resultaat is niet alleen maar afhankelijk van de kwaliteit van de cursus maar ook mínstens van jouw eigen inzet! Voor niets gaat de zon op. Laten we dus realistisch zijn.

 

Om verandering tot stand te brengen zul je zélf actie moeten ondernemen. Er bestaat geen toverspreuk of wonderpil. Er is geen ‘quick fix’. Je zult zélf stappen moeten nemen om vooruit te kunnen komen. Zie het als leren lopen. Al het begin is moeilijk en ongemakkelijk. Soms lukt het niet en hebben we gewoon even geen zin. Dat is dikke prima. Maar jij hebt uiteindelijk leren lopen omdat jij ZELF de (eerste) stappen hebt genomen. Niemand deed dat vóór jou, dat heb je zélf gedaan. 

Nieuwe gewoontes installeren

Nieuwe dingen leren we door actie te ondernemen en door deze actie geregeld te herhalen. Er zijn verscheidene onderzoeken gedaan naar de exacte tijd die nodig is om nieuwe gewoontes aan te leren. 

 

Nu blijkt dat zo om en nabij 21 dagen te zijn. Er zijn dus minimaal 21 dagen nodig om iets nieuws aan te leren. Maar pas op, het gaat hier om een minimum! Zo ongeveer na twee maanden (rond de 66 dagen) kun je gemiddeld pas stellen dat je nieuwe gewoonte een automatisme is geworden. En om écht goed geïmplementeerd te worden heeft een gewoonte misschien nog wel iets langer nodig.

 

Hoe lang het precies duurt om een nieuwe gewoonte te installeren verschilt per persoon. Zéker wanneer je te maken hebt met hele grote veranderingen, zul je eerder moeten rekenen op een aantal maanden. 

 

Wil jij dus serieus iets nieuws leren en er een gewoonte van maken? Dan zul je moeten doorzetten en volhouden zodat het uiteindelijk een geïnstalleerde gewoonte is geworden. 

 

Dit geldt dus óók voor het beoefenen en leren van mindfulness. Een cursus geeft jou handvaten maar uiteindelijk zul je de theorie structureel moeten toepassen en oefenen. Net zo lang totdat het als vanzelf gaat! Niet voor niets zeggen ze dat ‘de aanhouder altijd wint’ 😉


 

Mindfulness voor het alledaagse leven

Rolf van Happy with Yoga legt hieronder uit wat het belang is van leven in het hier en nu. Hierbij zal hij enkele tips geven hoe je dit snel en praktisch kunt toepassen. 

 

Aan de slag met mindfulness? 

Mindfulness is alleen effectief wanneer je er zélf werk van maakt. Je zult dus actie moeten ondernemen om iets te veranderen in je leven. Dit geldt niet alleen voor mindfulness, dit is met alles zo. 

 

Dus wil jij verandering in je leven? Maak dan die verandering en investeer in jezelf! ♡


 

Mindfulness voor het Dagelijkse Leven

Wil jij mindfulness leren op eigen tempo vanuit je eigen huis zodat je minder stress en meer rust kunt ervaren? Je krijgt er nu de bonus 'Mindfulness voor op het werk' GRATIS bij!

cursus mindfulness op het werk

Dit vind jij ook leuk!

Geef een antwoord