meditatie leren
Home » Blog » Kun je meditatie leren? Met deze 11 tips lukt het iedereen! (Dus jou ook!)

Kun je meditatie leren? Met deze 11 tips lukt het iedereen! (Dus jou ook!)

Yup, we said it. Iedereen kan meditatie leren. Hoe onmogelijk het voor sommige mensen ook mag lijken of voelen, iedereen kan het leren. Écht waar! Het hoeft helemaal niet zo lastig te zijn. We máken het onszelf vaak lastig. En daarom gaan we in dit artikel enkele tips bespreken die het jou gemakkelijker gaan maken. Kom maar op met die meditatie voortaan dus!

meditation_quote

Meditatie leren is geen ‘rocket-science’

Het leren van meditatie hoéft namelijk helemaal niet zo moeilijk te zijn als we vaak denken! We ‘moeten’ alleen wél een beetje geduld hebben met onszelf. En dat hebben we vaak niet echt. Des te meer reden dus om meditatie te leren 😉 

Een onmogelijk doel

Bovenstaande quote zegt het eigenlijk heel mooi: “The goal of meditation isn’t to control your thoughts, it’s to stop letting them control you.”

 

Vrij vertaald houdt dit in dat meditatie niet bedoeld is om je gedachtes te kunnen stopzetten. Nee. Meditatie is een techniek die ervoor zorgt dat onze gedachtes niet langer macht óver ons hebben. 

 

Wat ik vaak hoor van mensen is dat ze denken dat je tijdens meditatie geen gedachtes mag hebben. Dit is absoluut onmogelijk en dan ook exact de reden waarom meditatie bij vele niet (écht) lukt. Gedachtes zullen namelijk altijd komen en gaan. Zodra je je dit beseft, ben je er al voor de helft!

Meditatie leren draait om acceptatie en observatie

What does that even mean: “Meditatie leren draait om observatie”? Misschien heb je het wel eens vaker gehoord, misschien niet. Laten we een simpel voorbeeld nemen.

 

Vergelijk je gedachtes bijvoorbeeld maar eens met een cassettebandje waarop een verhaal wordt verteld. Het verhaal vind je eigenlijk niet zo fijn. Maar heeft het zin, denk je, om aan het bandje te vragen of het een ander verhaal af wilt spelen? Precies! Het verhaal komt toch wel. Of je dat nu wilt of niet.

 

Je kunt dus het beste maar ‘gewoon’ luisteren in plaats van jezelf er tegen te verzetten. Meditatie draait niet om je gedachtes kunnen stilzetten of je hoofd helemaal leeg krijgen. Niemand kan dat. Dat is on-mo-ge-lijk.

 

Meditatie draait om acceptatie in het hier en nu en om observatie. Observatie van jouw gedachtes, observatie van emoties en sensaties en zelfs van externe prikkels zoals bijvoorbeeld geluiden. Door te observeren zonder oordeel en alles te accepteren zoals de dingen zijn, ontstaat er meer innerlijke rust. Meditatie is eigenlijk ontzettend leerzaam! 

 

Een mooi gevolg van dit observeren overigens is dat je hoofd uiteindelijk wel degelijk rustiger wordt. Een écht leeg hoofd echter, is ‘een mission impossible’ #sorrynotsorry 😉

Meditatie leren: 11 gouden tips op een rijtje!

Heel eerlijk? Toen ik zelf begon met mediteren jaren geleden, lukte het me écht werkelijk waar voor geen meter. Ik ben een vrij diepe denker en daarnaast staat mijn hoofd nooit stil. Je zou het ADD kunnen noemen maar ik hou niet zo van ‘labels’ en hokjes. Ik denk gewoon veel. Punt. 

 

Veel denken kán iets heel positiefs zijn. Áls je weet hoe je het kunt inzetten en gebruiken ten goede van jezelf (en anderen). Toen ik wat jonger was ging dit een stuk lastiger dan nu ik richting de 40 ga. En dat heb ik écht moeten leren! 

 

Meditatie heb ik zelf als een krachtige ‘tool’ ervaren om mijn gedachtes beter op een rijtje te krijgen, meer inzicht te vergaren in mijn denkpatronen én om meer rust en overzicht te creeëren. En soms lukt het me, na al die jaren, nog steeds niet. En dat is ook oké want ik ben en blijf mens. Net als jij! 

 

Laten we eens kijken naar wat mij heeft geholpen én waar vele andere baat bij hebben. Pas deze tips gewoon eens toe en zie waar het toe leidt! 

1. Zorg voor een juiste en fijne meditatiehouding

Dit heb ik zelf in het begin écht onderschat. Ik moést namelijk van mezelf zitten ‘zoals het hoort’. Maar wat is dat dan eigenlijk voor houding?

 

Zo had ik het typerende beeld voor me van monniken en yogi’s in de perfecte meditatiehouding. Je weet wel, waar je met je benen gekruist over elkaar zit (of dit nu de kleermakerszit is of de lotus houding waarbij beide voeten ‘bovenop’ liggen). Daarbij rug recht, handen in zo’n mooie ‘pico bello’ positie (dit noemen we een mudra) en ogen gesloten.

 

Een heerlijk romantisch beeld dus. Zo moet het blijkbaar en zo moeilijk is dat niet toch? (Het ziet er allemaal zo gemakkelijk uit he?) 

 

 

In bovenstaande video legt Melanie van Happy with Yoga, yoga docente, uit wat nu precies het belang van een goede meditatiehouding is. Een hele fijne video waarin ze verschillende hulpmiddelen bespreekt en hoe je ze kunt gebruiken. Want het langdurig blijven zitten in ‘de typerende’ meditatie houding blijkt nog niet zo gemakkelijk als in eerste instantie gedacht!

 

Vaak wordt onze meditatie poging namelijk verstoord door fysieke ongemakken. Vrijwel iedereen heeft hier last van! Het vergt nu eenmaal training om langdurig in een bepaalde houding te zitten.

 

De oplossing? Tot die tijd kun je overwegen om hulpmiddelen te gebruiken zodat je niet langer gestoord wordt tijdens je meditatie! De hulpmiddelen die Melanie in de video over meditatiehouding bespreekt, zijn een meditatiekussen en een bolster. Wil je hier meer over weten?

 

Lees dan de artikelen:

2. Begin met een paar minuutjes en bouw op

Het is natuurlijk niet realistisch om van jezelf te verwachten dat je van nooit mediteren naar direct een half uur mediteren gaat. Wanneer je niet gewend bent om lang stil te zitten en niets te doen is dat een hele uitdaging. 

 

Gebruik een timer, je kookwekker of telefoon om te starten met bijvoorbeeld 2 minuutjes. Lekker laagdrempelig en goed te doen. Het is belangrijk dat je eerste ervaringen geen helse experience gaan worden. Dat is namelijk een recept voor (te) snel opgeven. 

3. Doe je meditatie in een rustige ruimte 

Klinkt allemaal heel logisch maar een absolute voorwaarde wanneer je net start met het leren van meditatie is oefenen in een rustige ruimte. Het verminderen van externe prikkels helpt om je beter te kunnen focussen en naar binnen te keren. 

 

Dit houdt in de praktijk in dat je een rustige en prettige ruimte voor jezelf zult moeten uitkiezen waar je je meditatie wilt leren. Daarnaast is het super belangrijk dat je niet gestoord wordt tijdens je meditatie. Ben je niet alleen (thuis of op werk)? Licht jouw omgeving dan even in dat je niet gestoord wilt worden de komende x minuutjes. Problem solved!

4. Kies een goed moment

Wat bedoelen we hiermee? De meeste mensen die structureel mediteren doen dit meestal in de ochtend of vlak voor ze gaan slapen. Waarom is dit? 

 

In de ochtend, vlak nadat je wakker wordt, bevinden je hersenen zich in een fase met daarbij behorende hersengolven. Laten we zeggen dat het vanuit deze ‘fase’ gemakkelijker is om in meditatie (en daarbij behorende hersengolven) te komen dan vanuit een ‘wakkere’ fase. 

 

De avond is tevens geschikt omdat we dan over het algemeen wat minder spanning en stress bij ons dragen. We zijn klaar met onze dagelijkse bezigheden en gaan ons klaarmaken en voorbereiden op onze nachtrust. Vlak voordat je gaat slapen kan daarom óók een heel fijn moment zijn om te mediteren. 

5. Probeer ergens op te focussen

Heb je moeite om meditatie te leren? Dan kan het goed zijn dat je je niet echt ergens op focust. Meditatie draait onder andere om observatie. Zo kun je bijvoorbeeld je ademhaling observeren of tellen. Wat ik zelf graag doe is mijn gedachtes observeren. Dit is ontzettend leerzaam gebleken. 

 

Daarnaast kun je je focus leggen op sensaties in je lichaam. Wat voel je, hoe voel je je? Natuurlijk horen emoties hier ook bij. Óok heel leerzaam want emoties gaan we veelal het liefste uit de weg 😉

Je kunt je tevens focussen op externe prikkels zoals geluiden die je buiten hoort of in de ruimte om je heen.

 

Belangrijk bij het observeren is om geen oordeel te hebben en écht alleen te observeren. Zijn er oordelen? Observeer die dan ook gewoon.

6. Laat je begeleiden

Heb je wat moeite om je focus te behouden? Laat je dan simpelweg begeleiden! Hoe? Nou, er zijn meer dan genoeg super fijne begeleide meditatie video’s te vinden op youtube. Deze kun je gewoon gratis beluisteren. 

 

Bij begeleide meditaties word je als het ware door een meditatie heen begeleid. Je hebt verschillende soorten begeleide meditatie video’s. Zo kun je video’s hebben specifiek gericht op ontspanning en een goede nachtrust maar je kunt bijvoorbeeld ook werken met visualisaties om depressie of trauma te helen. 

 

Onderstaande video is van het youtube kanaal The Honest Guys. Wie Flowin’Motion Yoga al wat langer kent, weet dat we fan zijn van hun meditaties 😉 

 

 

Naast youtube video’s kun je ook nog denken aan meditatie apps. Deze apps kunnen je een heel eind op weg helpen wanneer je wat meer behoefte hebt aan begeleiding. 

 

Als laatste kun je overwegen om bijvoorbeeld een training of cursus te volgen. 

7. Bouw een routine

Het opbouwen van een routine helpt enorm om nieuwe dingen te leren. Wil je serieus meditatie leren? Dan doe je er verstandig aan om een regelmaat in te bouwen. Spreek bijvoorbeeld met jezelf af dat je elke ochtend nadat je wakker wordt, een aantal minuutjes mediteert. Vul dit in zoals jij wilt. 

 

Werken aan het opbouwen van een routine zorgt ervoor dat jij veel vaker oefent dan wanneer je ‘af en toe’ een verdwaalde keer oefent. Je zult er dus snel beter in worden. Daarnaast wordt het automatisch een onderdeel van je dag waardoor de kans heel groot is dat het een lange-termijn-succes zal worden!

8. Afleiding is menselijk

Wees lief voor jezelf en accepteer dat je een mens bent met hersenen die gemaakt zijn om continue prikkels te verwerken. Dit houdt in dat je dus óók tijdens meditatie prikkels zult verwerken. Zeg daarom tegen jezelf dat het oké is om afgeleid te worden. 

 

Wees je bewust van de afleiding. Observeer de afleiding en de daaruit voortvloeiende sensaties, emoties, gedachtes, ect. Keer daarna weer terug naar de plaats waar je vandaan kwam. Of dit nu de ademhaling was, een vast zittende emotie of een begeleide meditatie, afleidingen horen erbij. Eigenlijk zijn het hele mooie leermeesters! 

9. Laat weerstand er zijn

Wat bedoel ik precies met weerstand? Laat ik een voorbeeld nemen van toen ik zelf net startte met het leren van meditatie. De grootste uitdaging voor mij waren de hoeveelheid gedachtes in mijn hoofd. Het is daar vrijwel altijd gezellig druk zeg maar 😉 

 

Hoeveel en hoelang ik ook ging zitten op het begin, het werd maar niet rustiger in die bovenkamer. Het gevolg? Boosheid, frustratie, ergernis, onrust en uiteindelijk kwam het idee omhoog ‘dat het toch nooit ging lukken’. “Aaargh!! Waarom houdt mijn hoofd er gewoon niet eens mee op? Waar komen die gedachtes vandaan? Ik zit al zo lang en nóg steeds is er zoveel!”

 

Ik weet niet of dit voorbeeld duidelijk genoeg is maar dit is weerstand. In plaats van te observeren had ik allerlei oordelen. Ik wilde dat het anders was dan hoe het simpelweg was. Daarmee forceer je de situatie in het hier en nu. En ontstaat er dus weerstand. Iedereen heeft dit. Ik heb het nu soms nog. 

 

De truc is om óók deze weerstand er te laten zijn. Ga er niet in mee maar observeer de weerstand. Voel hoe deze voelt. Luister naar je gedachtes. Dit klinkt misschien wat gek maar zodra het kwartje valt, je dus dóór je weerstand heen gaat, zul je wellicht wel eens heel hard moeten lachen om jezelf (of misschien huilen vanwege het mooie inzicht). 

10. Laat verwachtingen los

Ook niet geheel onbelangrijk. Want wat kunnen wij mensen dat toch goed: verwachtingen maken. Zonder verwachtingen zul je verrast worden. Met verwachtingen kun je teleurgesteld raken. Zo simpel is het eigenlijk. 

 

Laat dus alle verwachtingen los en ga lekker aan de slag met het leren van meditatie.

11. Geef jezelf tijd om meditatie te leren

Heel enthousiast ergens aan beginnen en dan ook weer heel snel erachter komen dat het niets voor je is omdat ‘het mij niet lukt’, ‘het doet zeer’, ‘geen tijd’…. (vul maar in) Herkenbaar?

 

Hoe cliché het ook mag klinken. Ik ga het tóch zeggen: Gun jezelf de tijd! Het aanleren van nieuwe dingen kost nu eenmaal (veel) tijd. Al het begin is moeilijk, uitdagend en/of ongemakkelijk. Dat geldt voor iedereen en dus ook voor jou.

 

Accepteer dat niet alles direct perfect zal zijn of direct zal lukken. Hou dus vol en geef niet te snel op! Hoe graag wilde je dit ook al weer? 

Op zoek naar een goed meditatie boek?

Het verschil tussen meditatie en mindfulness

Mindfulness en meditatie worden nog wel eens door elkaar gehaald. Toch zijn ze compleet anders. Zonder té diep op de materie in te gaan willen we je daarom graag het verschil uitleggen. 

Bij meditatie neem je de tijd voor jezelf en trek je je als het ware terug. Je zoekt een rustige plek op waar je de mogelijkheid hebt om tot rust te komen en naar binnen te keren. Het doel is vaak om tot innerlijke rust te kunnen komen en helderheid van geest te creeëren. 

 

Bij mindfulness gaat het meer om een staat van bewust aanwezig zijn tijdens je dagelijkse bezigheden. Dus niet alles meer op de automatische piloot doen maar meer in het hier en nu aanwezig zijn. Mindfulness kun je eigenlijk op elk gewenst moment toepassen. 

 

Waarom verwarren mensen die twee dan eigenlijk? Misschien omdat de twee termen door elkaar heen worden gebruikt zoals dat gebeurt met vegan en vegetarisch? Of misschien omdat bij zowel mindfulness als meditatie een bepaalde staat van Zijn wordt bereikt? Er is bij beide namelijk sprake van bewuste aanwezigheid, focus en een heldere staat van geest. 

 

Misschien vind je 6 Mindfulness Oefeningen zonder moeilijk gedoe! Snel en effectief! (TIP) ook leuk om te lezen!

meditatie retreats categorie

Heb jij wel eens een (meditatie) Retreat ervaren?

Wil jij eigenlijk het liefste er even helemaal tussenuit? Heb je behoefte aan rust en ontspanning? Of wil je (beter) leren mediteren? En ben jij wel toe aan een nieuw avontuur of ervaring om je leven te verrijken?

 

Neem dan eens een kijkje in onze database van de allerfijnste Retreats wereldwijd aangeboden. Wij werken samen met een ervaren retreat specialist!

Dit vind jij ook leuk!

Geef een antwoord