yoga nidra
Home » Blog » Yoga Nidra: Al je problemen oplossen door op je rug te liggen? (+ Video’s!)

Yoga Nidra: Al je problemen oplossen door op je rug te liggen? (+ Video’s!)

Volgens de wetenschap is het mogelijk om met Yoga Nidra o.a. stress, spanning, slaap problemen, burn-out, depressie en diepgezetelde (oude) blokkades te overkomen. Gewoon op je rug gaan liggen dus, koptelefoon op, audio op play en weg met de problemen? Is het écht zo gemakkelijk? Wij gaan je alles over Yoga Nidra vertellen en geven je tot slot meerdere heerlijke sessies cadeau! 

Wat is Yoga Nidra volgens Yoga docent Rolf

In onderstaande video van Happy with Yoga legt yoga docent Rolf uit wat Yoga Nidra nu precies inhoudt en waar het goed voor is. Wil je niet de gehele video kijken? Geen zorgen. We bespreken Yoga Nidra uitgebreid in dit artikel. 

 

Wat is Yoga nidra?

Yoga Nidra wordt ook wel eens ‘de slaap van de yogi’s’ genoemd. Vanuit het Sankriet vertaald betekent Yoga Nidra letterlijk ‘Yoga Slaap’. Nidra betekent namelijk ‘slaap’. 

 

Wordt er dan bij Yoga Nidra geslapen? Het antwoord is kort en krachtig: Nee! Tijdens Yoga Nidra wordt er niet geslapen. Er worden géén yoga houdingen uitgevoerd en je ligt inderdaad de gehele sessie comfortabel en ontspannen op je rug maar het is héél belangrijk dat je bij bewustzijn (en dus wakker) blijft! 

Hoe ziet een Yoga Nidra sessie eruit? 

Bij Yoga Nidra is het de bedoeling dat je ontspannen gaat liggen op je rug. Het is hierbij belangrijk dat je ongestoord de oefening kunt doen en dat je zo comfortabel mogelijk kunt liggen. Een Yoga Nidra sessie kan variëren van 10 minuten tot bijvoorbeeld een uur. Hou hier rekening mee en zorg dus dat je (lang) goed ligt!

 

Vervolgens luister je naar een audio opname waarin een stem je door de oefening begeleid. Natuurlijk kun je Yoga Nidra ook op locatie doen. Hierbij zul je dan door een docent door de oefening begeleid worden. 

 

Kortom, je laat je dus meevoeren door de instructies die gegeven worden. Verder lig je zo ontspannen mogelijk stil. Bij Yoga Nidra komen altijd een aantal vaste onderdelen terug. Dit zijn ontspanning, visualisatie, het zetten van een intentie (Sankalpa) en rouleren van het bewustzijn door het lichaam. 

 

Een Yoga Nidra sessie zou er bijvoorbeeld als volgt kunnen uitzien: 

 

  • Allereerst ga je liggen op een plaats waar je comfortabel en ongestoord op je rug kunt gaan liggen, handpalmen op de buik rustend of langs het lichaam met de handpalmen omhoog. Ogen gesloten.
  • Je laat je vervolgens door een audio opname begeleiden of door een Yoga Nidra docent.
  • Aandacht wordt eerst op externe factoren gericht; bijvoorbeeld geluiden en geuren in de ruimte.
  • Aandacht wordt vervolgens naar binnen gekeerd.
  • De focus gaat naar de ademhaling.
  • De zintuigen worden tot rust gebracht.
  • Er worden visualisaties gedaan. 
  • Er wordt heel bewust een Sankalpa (intentie) geplaatst. 
  • Het bewustzijn wordt door het gehele lichaam gestuurd (roulatie).
  • De Sankalpa wordt herhaald.
  • Moment van rust.
  • Bewegen van de voeten en handen om weer terug te komen in het hier en nu en het lichaam wakker te maken.
  • Aandacht wordt weer voorzichtig en rustig extern gericht. Ogen kunnen weer geopend worden. 

Is Yoga Nidra hetzelfde als een bodyscan of meditatie?

Omdat we deze vraag wel eens krijgen van mensen willen we hem graag hier voor je beantwoorden! Zoals je zojuist hebt kunnen lezen wordt er de gehele Yoga Nidra sessie gelegen. Daarnaast wordt er naar een audio opname geluisterd en worden instructies opgevolgd waaronder het rouleren van het bewustzijn door het gehele lichaam. 

 

Meditatie wordt over het algemeen zittend gedaan in meditatiehouding. Of dit nu met of zonder hulpmiddelen is, er wordt nooit gelegen tijdens meditatie. We kunnen echter wél de verwarring met Yoga Nidra begrijpen. Tijdens Yoga Nidra kom je namelijk óók in een soort van meditatieve staat.

 

Tóch zijn meditatie en Yoga Nidra compleet anders. Het onderscheid zit hem vooral in de focus. Bij meditatie richt je je focus veelal op één ding. Dit kan zijn je ademhaling of een bepaalde visualisatie. Bij Yoga Nidra echter verleg je continue je focus. Deze gaat van je zintuigen, naar je ademhaling, visualisaties, rouleren van het bewustzijn, plaatsen van een intentie, etc. 

 

En wat is dan het verschil tussen een bodyscan en Yoga Nidra? Nou, eigenlijk is een bodyscan een onderdeel van Yoga Nidra. Een bodyscan is namelijk niets meer of minder dan het rouleren van het bewustzijn door je lichaam! Hierbij kun je zitten of liggen.

 

Yoga Nidra kan eventueel ook zittend gedaan worden. Al wordt het hoofdzakelijk liggend uitgevoerd omdat je dan tot de meest diepe ontspanning kunt komen. 

Waar is Yoga Nidra goed voor?

Tijdens Yoga Nidra komt je lichaam in een soort van hele diepe droomloze slaap terecht. Tegelijkertijd behoud je de verbinding met je omgeving en je bewustzijn.

 

Door deze staat van diepe ontspanning ontstaan bepaalde hersengolven: theta en delta hersengolven. In deze staat sta je open voor suggesties. Je bent dan zeer ontvankelijk.  En dit is ook ‘where the magic happens’ en waar de kracht van Yoga Nidra ligt. 

 

In deze staat is het namelijk mogelijk om oude herinneringen en ervaringen te verwerken. Yogi’s noemen deze ‘oude indrukken’ Samskara. Met behulp van Sankalpa’s (bewust gekozen intenties) kunnen deze oude programmeringen en overtuigingen worden overschreven. Hoe werkt dat dan? 

Samskara en Sankalpa’s

Een belangrijk onderdeel van Yoga Nidra sessies zijn Sankalpa’s. Een Sankalpa is een positieve intentie voor wat je graag wilt in je leven. Doordat je tijdens Yoga Nidra in een zeer ontvankelijke status komt, kun je Sankalpa’s ‘installeren’ tijdens de sessie. Je onderbewuste neemt deze intenties in deze status namelijk veel beter aan dan ‘normaal’. 

 

Bewust werken met Sankalpa’s heeft de kracht jouw leven te transformeren. Een Sankalpa werkt als het ware als een soort van affirmatie. Oude programmeringen en overtuigingen kunnen zodoende worden ‘overschreven’ door nieuwe. 

 

Die oude ‘indrukken’ die zich vastgezet hebben in ons onderbewuste en zich als blokkades opwerpen in ons leven, noemen yogi’s Samskara. Samskara is Sankriet voor ‘indruk’. Met behulp van Yoga Nidra kunnen wij dus Samskara overkomen en daardoor een vrij en gelukkig leven leiden. 

De voordelen van Yoga Nidra

  • Yoga Nidra brengt je in een hele diepe ontspanning
  • Betere slaap; je slaap wordt dieper
  • Door Yoga Nidra worden je focus en concentratie versterkt
  • Stimuleert creativiteit
  • Geeft rust, beter in staat te kunnen ontspannen
  • Toenemende energie
  • Versterkt je immuunsysteem
  • Helpt bij depressie, angst en burn-out
  • Goed tegen stress-gerelateerde ziektes
  • Helpt bij hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten
  • Yoga Nidra kalmeert het zenuwstelsel door stimulatie parasympaticus
  • Met Yoga Nidra is het mogelijk om diepgewortelde overtuigingen en programmeringen los te kunnen laten

Hoe vaak Yoga nidra doen?

De meeste mensen die we kennen zijn ontzettend positief over Yoga Nidra zodra ze er kennis mee hebben gemaakt en het eenmaal hebben geprobeerd. 

 

We krijgen wel eens de vraag hoe vaak je Yoga Nidra zou moeten doen. En om eerlijk te zijn is daar eigenlijk niet echt een eenduidig antwoord op te geven. Iedereen heeft namelijk andere behoeftes!

 

Het beste advies is dus om goed naar jezelf te luisteren. Wat heb je nodig? Wat voelt voor jou fijn? Wat is haalbaar voor jou?

 

Yoga Nidra kun je gewoon dagelijks oefenen. Je kunt er geen overdosis van krijgen 😉 En gezien de resultaten die mensen behalen kunnen wij alleen maar adviseren om er lekker een aantal keer in de week mee aan de slag te gaan. Baat het niet, dan schaadt het niet.

Yoga Nidra online

Online kun je een overvloed aan Yoga Nidra aanbod vinden. Zo vind je er gratis oefeningen, video’s, trainingen en cursussen, betaalde lidmaatschappen en speciale apps.

Yoga Nidra oefeningen gratis

Natuurlijk hebben we gedurende onze ‘yoga-jaren’ het één en ander uitgeprobeerd en delen daarom ook graag onze favorieten op het gebied van Yoga Nidra.

 

1. Sarovara Yoga.

Sinds een lange tijd groot fan van Sarovara Yoga. Je kunt hier hele fijne Yoga Nidra sessies volgen, van korte tot langere video’s voor allerlei verschillende doeleinden. Er is voor een ieder wat wils! Het kanaal is engelstalig. Je kunt er gratis video’s vinden en betaalde Yoga Nidra sessies.

 

Onderstaande video is bijvoorbeeld een grondende gratis yoga nidra sessie die het zenuwstelsel kalmeert.

 

 

2. Happy with Yoga

Happy with Yoga is een grote naam in ‘yoga-nederland’ 😉 Dit is dan ook een Nederlandstalig kanaal. Het aanbod van Happy with Yoga is veel uitgebreider dan alleen maar Yoga Nidra. Ze bieden enorm veel gratis materiaal aan en daarnaast ook (betaalde) cursussen, trainingen en workshops.

 

Onderstaande video is een gratis yoga nidra sessie.

 

 

3. House of Deeprelax

Een uitgebreid kanaal met vele yoga nidra video’s. Je kunt op dit kanaal zowel engelstalige als nederlandstalige video’s vinden. Veel gratis en betaald aanbod. Hieronder een voorproefje.

 

Yoga Nidra les: Online Yoga Nidra cursus

Mocht je écht serieus aan de slag willen met Yoga Nidra dan adviseren we je een training of cursus te volgen. Over het algemeen zijn mensen dan ook, waarschijnlijk vanwege de investering, gemotiveerder om structureel ermee aan de slag te gaan én het ook vol te houden!

 

Met andere woorden: de kans op succes neemt toe! Alleen dan kun je ook écht de voordelen van yoga nidra gaan ervaren!

 

Om gelijk met de deur in huis te vallen: De Yoga Nidra cursussen van Happy with Yoga staan enorm goed aangeschreven. Happy with Yoga is niet voor niets een grote naam in yoga-land! Laten we dus eens kijken naar het aanbod.

 

1. Yoga Nidra Cursus – Happy with Yoga

Dit is een professioneel en zorgvuldig samengesteld online programma met video’s, audiobestanden en tekstuele uitleg van Yoga Nidra.

 

Wat houdt de cursus in?

 

  • Je krijgt toegang tot 7 verschillende Yoga Nidra sessies van een verschillende lengte. De langere sessies gaan over het algemeen iets ‘dieper’. De kortere sessies kun je doen als je wat minder tijd hebt.
  • Ebook over Yoga Nidra met alle belangrijke info die je moet weten.
  • 3 korte Yogavideo’s als gratis bonus. Zo kun je alvast wat spanningen uit je lichaam werken. Kortom, een korte Yogasessie wordt vaak als prettig ervaren, maar is absoluut geen vereiste voor het beoefenen van Yoga Nidra.
  • Soms is het prettig als je je ervaringen kunt delen. Dit kan door Happy with Yoga te mailen. Maar het is ook leuk om dit met andere Yoga Nidra beoefenaars te doen, zodat je van elkaar kunt leren en elkaar kan inspireren. Daarvoor zou je je optioneel kunnen aanmelden voor de besloten Facebook groep van Happy with Yoga.

 

Hier vind je meer informatie over de Yoga Nidra cursus van Happy with Yoga en kun je gebruik maken van een tijdelijke korting! 

Yoga nidra happy with yoga banner

2. Yoga Nidra – Reis door de Chakra’s Cursus

In deze cursus ga je op reis door de zeven chakra’s met de bijzondere en effectieve Yoga Nidra technieken. Je zal een diepe ontspanning zoals nooit te voren ervaren en werken aan diepgewortelde overtuigingen en programmeringen.

 

Wat houdt de cursus in?

 

  • Je krijgt toegang tot 5 diepe, helende en transformatieve chakra Yoga nidra sessies
  • Inclusief uitgebreide cursushandleiding van “Reis door de Chakra’s”
  • De cursus omvat een persoonlijk werkboek voor elk van de 7 chakra’s inclusief sankalpa’s voor ieder chakra
  • Diverse instructievideo’s die je helpen het meeste uit de cursus te halen
  • Toegang tot een enthousiaste en toegewijde Facebook community (optioneel)
  • Begeleiding van professionele Yogadocenten

 

Hier vind je meer informatie over de cursus Yoga Nidra: Reis door de Chakra’s van Happy with Yoga en kun je gebruik maken van een tijdelijke korting!

Reis-door-de-chakras-happy with yoga banner

Nooit meer slapen met ‘De slaap van de Yogi’s’?

Er wordt beweerd dat een half uurtje Yoga Nidra gelijk staat aan zo ongeveer 4 uur slaap. Yoga Nidra zorgt inderdaad voor regeneratie, herstel en diepe ontspanning. Maar daadwerkelijke slaap mag nooit vervangen worden door Yoga Nidra. 

 

Een mens heeft slaap nodig! Wat het lichaam kan bereiken met slaap is met geen enkele andere methode of middel te evenaren. Wél kun je met behulp van Yoga Nidra je slaapkwaliteit aanzienlijk verbeteren. En dus alle voordelen die slaap biedt, des te meer ervaren. 

Mocht je nog vragen hebben naar aanleiding van dit artikel, neem dan gerust contact met ons op! Veel ontspanning gewenst!

Dit vind jij ook leuk!

Geef een antwoord

Yoga Nidra

oogkussens yoga hulpmiddelYoga doen door alleen maar te liggen? Huh? Ja, dat is wat Yoga Nidra zo ongeveer is. Yoga Nidra is dus eigenlijk geen échte yogastijl. Tijdens Nidra lig je namelijk op je rug, je ontspant diep en luistert tegelijkertijd naar een audio opname. That’s it. Yoga Nidra wordt ook wel ‘yogaslaap’ of ‘slaapyoga’ genoemd. 

Wat houdt Yoga Nidra precies in? 

Nu begrijp je waarschijnlijk ook direct waarom yoga nidra geen échte yogastijl is, er worden namelijk geen yoga houdingen uitgevoerd! Tijdens een Yoga Nidra sessie lig je de gehele tijd op je rug. Het uiteindelijke doel is om in een hele diepe staat van ontspanning te komen. This is were the magic happens!

Wat betekent Yoga Nidra?

Yoga Nidra betekent letterlijk ‘yogaslaap’. Nidra is Sankriet voor ‘slaap’. Yoga Nidra wordt ook wel eens ‘de slaap van de yogi’s’ genoemd. 

Bijzonder Bewustzijn

Normaliter bereiken we deze status veelal alleen in onze slaap en sommige kunnen het ook middels meditatie bereiken. In deze diepe staat van ontspanning is waar wonderen kunnen gebeuren en herstel en genezing mogelijk is! 

 

Tijdens Yoga Nidra kom je namelijk in een soort diepe maar droomloze slaap terecht. Tegelijkertijd behoud je de verbinding met je omgeving en je bewustzijn. Door deze staat van diepe ontspanning ontstaan bepaalde hersengolven: theta en delta. Je komt hierdoor in een heel ontvankelijke staat.

 

In deze staat van ‘bijzonder Bewustzijn’ kan deze helderheid van geest tot in verschillende niveaus van onderbewustzijn doordringen. Op deze manier kan het onderbewustzijn worden opgeschoond van alles wat ons niet langer dient. 

Sankalpa’s en Samskara

Een belangrijk onderdeel van Yoga Nidra sessies zijn Sankalpa’s. Een Sankalpa is een positieve intentie voor wat je graag wilt in je leven. Doordat je tijdens Yoga Nidra in een zeer toegankelijke status komt, kun je Sankalpa’s ‘installeren’ tijdens de sessie. 

 

Bewust werken met Sankalpa’s heeft de kracht jouw leven te transformeren. Een Sankalpa werkt als het ware als een soort van affirmatie. Oude programmeringen en overtuigingen kunnen zodoende worden ‘overschreven’ door nieuwe. 

 

Die oude ‘indrukken’ die zich vastgezet hebben in ons onderbewuste en zich als blokkades opwerpen in ons leven, noemen yogi’s Samskara. Samskara is Sankriet voor ‘indruk’. Met behulp van Yoga Nidra kunnen wij dus Samskara overkomen en daardoor een vrij en gelukkig leven leiden. 

Hoe verloopt een Yoga Nidra sessie? 

Voorbeeld van een yoga nidra sessie zou kunnen zijn:

 

  • Allereerst ga je liggen op een plaats waar je comfortabel en ongestoord op je rug kunt gaan liggen, handpalmen op de buik rustend of langs het lichaam met de handpalmen omhoog. Ogen gesloten.
  • Je laat je vervolgens door een audio opname begeleiden of door een Yoga Nidra docent.
  • Aandacht wordt eerst op externe factoren gericht; bijvoorbeeld geluiden en geuren in de ruimte.
  • Aandacht wordt vervolgens naar binnen gekeerd.
  • De focus gaat naar de ademhaling.
  • De zintuigen worden tot rust gebracht.
  • Er worden visualisaties gedaan. 
  • Er wordt heel bewust een Sankalpa geplaatst.
  • Het bewustzijn wordt door het gehele lichaam gestuurd (roulatie).
  • De Sankalpa wordt herhaald.
  • Moment van rust.
  • Bewegen van de voeten en handen om weer terug te komen in het hier en nu en het lichaam wakker te maken.
  • Aandacht wordt weer voorzichtig en rustig extern gericht. Ogen kunnen weer geopend worden. 

Wat zijn de voordelen van Yoga Nidra?

  • Yoga Nidra brengt je in een hele diepe ontspanning
  • Betere slaap; je slaap wordt dieper
  • Door Yoga Nidra worden je focus en concentratie versterkt
  • Stimuleert creativiteit
  • Geeft rust, beter in staat te kunnen ontspannen
  • Toenemende energie
  • Versterkt je immuunsysteem
  • Helpt bij depressie, angst en burn-out
  • Goed tegen stress-gerelateerde ziektes
  • Helpt bij hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten
  • Yoga Nidra kalmeert het zenuwstelsel door stimulatie parasympaticus
  • Met Yoga Nidra is het mogelijk om diepgewortelde overtuigingen en programmeringen los te kunnen laten

Voor wie is Yoga Nidra geschikt?

Zeer geschikt voor mensen die veel last hebben van stress en spanning, mensen die in een burn-out zitten of er zojuist uitkomen, bij depressiviteit, slaapproblemen, tijdens ziekte of na ziekte, etc. 

 

Alleen tijdens diepe ontspanning kan heling en transformatie plaatsvinden. Restorative Yoga werkt ook met dit principe. Dit is een herstellende yoga soort. Yoga Nidra echter, is meer een herstellende techniek binnen de yoga dan dat het een yogasoort is. 

Andere Yoga Soorten

Onze populairste artikelen over Yoga Nidra