mindfulness oefeningen
Home » Blog » 6x Mindfulness Oefeningen zonder moeilijk gedoe! Snel en effectief! (TIP!)

6x Mindfulness Oefeningen zonder moeilijk gedoe! Snel en effectief! (TIP!)

Jij bent op zoek naar mindfulness oefeningen met een reden. Waarschijnlijk wens je meer rust en meer aanwezigheid. Je zit vaak in je hoofd en zoekt manieren om meer in het hier en nu aanwezig te zijn. Wij gaan jou helpen! Dit doen we met behulp van praktische oefeningen  die je snel en gemakkelijk kunt integreren in jouw dagelijks leven. Geen moeilijk gedoe, gewoon simpel en effectief.

mindfulness mind full or mindful quote flowinmotionyoga

Mindfulness in het kort

Mindfulness is eigenlijk niets meer of minder dan jouw aandacht behouden in het hier en nu. 

Een beknopte uitleg

Klinkt heel makkelijk toch? Maar dat blijkt nogal een uitdaging te zijn tegenwoordig want wie is er nu niet druk? We zijn gewend om handelingen te verrichten, onze checklists af te gaan, alles in een stroomversnelling en vaak op een soort van automatische piloot. Bij bijna alles wat we doen zijn we niet écht aanwezig in het NU. 

 

Laten we eerlijk zijn. Hoe vaak doe jij een taak terwijl je aan het avondeten van vanavond of morgen denkt? Of wanneer je je boodschappen moet doen. En dat je niet moet vergeten om…. Ohja, je moet ook nog je vriendin bellen. Heb je de container vanmorge eigenlijk wel aan de straat gezet? En wanneer kwamen je ouders ook al weer eten?

 

Begrijp je het punt? NIET AANWEZIG. We leven óf in het verleden óf in de toekomst. En daardoor zijn we dus vrijwel nooit écht aanwezig in het NU.  Is dit iets wat jij ook herkent?

Iedereen kan het

Mindfulness is te leren. Iedereen kan het. Het hoeft ook helemaal niet zweverig te zijn zoals nog vaak onterecht gedacht wordt. Het kan simpel en praktisch toegepast worden. Veel mensen denken dat je urenlange meditaties moet doen of er een complete voltijd studie van moet maken. Dit is niet zo. Thank God! 😉

 

Laten we eens kijken naar een aantal praktische mindfulness oefeningen die super snel en gemakkelijk toegepast kunnen worden. We hebben bewust voor deze mindfulness oefeningen gekozen omdat ze gemakkelijk vrijwel elke dag gedaan kunnen worden. Het kost je geen bergen met tijd en ze zijn super effectief! Win-win dus!

 

TIP! Misschien vind je ons artikel Online mindfulness training: Waarom het niet werkt (Belangrijk!) ook leuk om te lezen! 


 

Yoga en Mindfulness Docent over Mindfulness

 

Volgens Yoga en Mindfulness docent Rolf van Baalen van Happy with Yoga is Mindfulness de kunst van het bewust aandacht geven aan het huidige moment zónder daar een oordeel over te geven. 

 

Niet in het hier en nu leven bezorgt ons veel meer stress dan we ons in eerste instantie realiseren en we vergeten daardoor nog té vaak hoe mooi het leven eigenlijk is.

 

Rolf zegt het dan ook heel mooi: ‘We maken onbewuste keuzes en zitten een beetje gevangen in routines, gewoontes, conditioneringen en beperkte overtuigingen en verliezen daardoor een stukje van onze eigen persoonlijke kracht.’

 

Door Mindfulness te beoefenen creeëren we een soort van extra laagje bewustzijn. Door dat extra laagje bewustzijn maak je als het ware ruimte tussen de prikkel die binnenkomt en de reactie die je op de prikkel hebt. Normaliter reageren we vrijwel direct en automatisch. En we weten allemaal dat deze reacties niet altijd de meest constructieve reacties zijn…

 

Mindfulness kan je helpen om anders te reageren, beter met stress om te gaan, meer in het hier en nu te zijn en daardoor ook betere keuzes te maken. 


 

Eckart Tolle De kracht van het Nu

De beste Mindfulness boeken van onder andere Jon Kabat-Zinn en Eckhart Tolle staan boordevol mindfulness oefeningen, tips en tricks om mindfulness te leren beheersen. 

6 praktische Mindfulness Oefeningen voor dagelijks gebruik

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is Mindfulness eigenlijk gewoon super simpel! Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan toch? Maak je geen zorgen over de effectiviteit van onderstaande oefeningen omdat ze wellicht iets ‘te gemakkelijk’ aanvoelen. Iets wat effectief is hoéft niet altijd gecompliceerd te zijn.

1. Voel je tenen

Deze móest ik als eerste vermelden omdat dit een dierbare herinnering is. Deze oefening heb ik gedeeld met een goede vriendin van me. Deze dame leeft een ontzettend druk leven. Werk, opleiding, 3 kleine kinderen. En ze doet het allemaal alleen. Je kunt je voorstellen dat er vrijwel geen ruimte is om in haar eigen welzijn te investeren. 

 

En vandaar dus de tip ‘Voel je tenen’. Nu moet je dat niet al te letterlijk nemen. Want je kunt bijvoorbeeld ook je oren voelen, je handen, je billen, je…. vul maar in. 

 

Het gaat erom dat je tijdens je dag, je focus zo nu en dan even verschuifd naar wat je voélt in je lichaam. Het mooie is dat je dit overal en altijd kunt doen. En hoe vaker je iets doet, hoe gemakkelijker het wordt. En daardoor ook weer effectiever 😉 

2. Niet haasten 

Misschien ben je je er niet eens bewust van maar ben je iemand die veel haast? Let er eens op of dat je vaak gehaast bent. Of wellicht voél je je vaak gehaast. Dan is het waarschijnlijk wat makkelijk om op te merken. 

 

Wees eerlijk naar jezelf en neem jezelf onder de loep. Wat doe je vaak gehaast? Bij welke dagelijkse taken is dit een terugkomende gewoonte? 

 

De mindfulness oefening in deze specifieke situatie is om de taak (of taken) eens een tandje langzamer te doen. Probeer het eens met geduld. Op deze manier kun je de taak écht ervaren en precies daar schuilt de kracht. Ja, óók als de taak niet zo leuk is. Je werk, de kattenbak verschonen, je kinderen ophalen van de opvang. Doe het eens mét geduld en probeer aanwezig te zijn. 

3. Doe 1 activiteit met volledige aandacht

Een hele mooie oefening is om aan het begin van je dag 1 taak uit te kiezen en die dan vervolgens met volle aandacht te doen. En daarmee bedoelen we écht volle focus!

 

Begin bijvoorbeeld met een kleine taak zoals de vaatwasser inruimen of uitruimen. Zorg ervoor dat je alles wat je doet met volle aandacht doet. Hoe het glas voelt, hoe het kastje eruit ziet, hoe de vaatwasser ruikt, etc. 

 

Merk je gedachtes op. Probeer niet te oordelen wanneer ze erg aanwezig zijn en keer weer terug naar wat je ziet, voelt, hoort, ruikt. Probeer dit vol te houden totdat de gehele taak klaar is.

 

Dit líjkt wellicht een makkelijke oefening maar in de praktijk ligt hier de uitdaging! Gun jezelf de tijd en kies elke dag één taak die je écht mindful doet. 

4. Open nieuwe deuren 

Een hele leuke mindfulness oefening is om deuren in je huis of op je werk voor de verandering met je andere hand te openen. Dus mocht je rechtshandig zijn en deuren met rechts open maken, doe dit dan eens met de linker hand. Op deze manier word je gedwongen om mindful te zijn. Al is het maar heel even. 

 

Het klinkt misschien wat gek maar wanneer we dit soort oefeningen doen, trainen we onze hersenen en worden er nieuwe paden aangemaakt. Wie had gedacht dat deuren openen ook figuurlijke nieuwe deuren kon openen? 😉 

5. Eet 1 maaltijd  mindful

Als het goed is eet je een aantal keer per dag. Een oefening die je dus elke dag gemakkelijk kunt doen is om tenminste één maaltijd mindful te eten. 

 

Dus: Wat proef je allemaal? Is het warm, koud? Hoe is de structuur van het eten? Hoe ruikt het? Hoe ziet je eten eruit, wat valt je op?

 

En dan kun je nog een stapje verder gaan door te voelen wat het eten in jouw lichaam doet. Voelt het zwaar op de maag? Hoe vol zit je? 

6. Met aandacht wakker worden

Wanneer jij je dag goed start, zal de rest van je dag ook beter verlopen. Iedereen kent de situatie waarbij je je verslaapt en dat daardoor je hele dag gehaast is. 

 

Probeer bij het wakker worden eens niet direct te gaan denken aan van alles en nog wat maar probeer éérst te voelen hoe jij je voelt. Lees: hoe jouw lichaam zich voelt. Je kunt de oefening zo lang of kort maken als je zelf wilt. Zelf doe ik vaak een bodyscan wanneer ik wakker word. Zo ben ik direct aanwezig. AANRADER!


 

wherever you are be all there quote flowinmotionyoga

Nog meer Mindfulness?

Mocht je behoefte hebben aan meer mindfulness oefeningen of wellicht ondersteuning dan zou je de online Mindfulness voor het Dagelijkse Leven cursus van Happy with Yoga kunnen overwegen. 

 

In de praktijk is gebleken dat de meeste mensen het erg lastig vinden om zichzelf te motiveren om écht aan de slag te gaan (en blijven!) met mindfulness oefeningen. Dat is zonde want je kunt blijven lezen over mindfulness tot je een ons weegt, maar als je jezelf niet kunt motiveren om de oefeningen te doen en blijven doen zal er óók geen resultaat zijn.

 

Om die reden biedt Happy with Yoga Happy with Yoga een 8-weekse Mindfulness cursus aan inclusief audiobestanden, video’s en dagelijkse emails. Rolf benoemd de cursus al even in bovenstaande video waar hij ook heel mooi uitlegt waar Mindfulness jou mee kan helpen.

 

Dus wil jij serieus aan de slag met Mindfulness en wil je meer rust ervaren en minder stress? Maak dan gebruik van onderstaande tijdelijk aanbieding. 

 

Happy with Yoga biedt een niet goed geld terug garantie zonder opgaaf van reden!

Wil jij ook serieus aan de slag met Mindfulness?

Laat je dan online begeleiden en motiveren in de 8-weekse training van Happy with Yoga. Nu met GRATIS mini cursus Mindfulness voor op het werk!

cursus mindfulness op het werk
Happy with Yoga – Mindfulness voor het Dagelijkse Leven Cursus

Dit vind jij ook leuk!

Geef een antwoord