spijkermat ervaringen
Home » Blog » Lees mijn spijkermat ervaringen! Ik testte de mat een jaar!

Lees mijn spijkermat ervaringen! Ik testte de mat een jaar!

De Spijkermat: Een heel bijzonder matje dat een ieders nieuwsgierigheid inmiddels flink heeft weten te prikkelen. De mat is HOT! Sinds eind 2020 ben ik dan ook zelf in het bezit van een spijkermatje en heb deze uitvoerig getest. Graag deel ik mijn spijkermat ervaringen met jou!

 

Bovenstaande spijkermatten worden besproken in het artikel De beste Spijkermat vind je in deze Top 5! Welke spijkermat kies jij?

fakir op spijkerbed

De oorspronkelijke spijkermat is namelijk een spijkerbed. Letterlijk, een bed gemaakt van spijkers.

 

Duizenden jaren geleden gebruikten fakirs en yogi’s dergelijke spijkerbedden al ter ontspanning, tijdens meditatie en ten behoeve van ademhalingsbeheersing.

Hoe de mat precies terecht is gekomen in het Westen weten we niet precies. Wat we wél weten is dat er in de jaren 80 een Russische arts was met een brandende nieuwsgierigheid en diepe interesse in de spijkermat. Deze arts besloot de effecten van de spijkermat op zijn patiënten te onderzoeken.

 

Dit bleek geen verkeerd voornemen en initiatief want de mat zorgde voor enorm goede resultaten. Dit werd al snel opgepikt door andere ziekenhuizen en zodoende verspreidde de spijkermat zich.

De spijkermat is in Rusland nog steeds een gebruikelijk begrip, evenals in Scandinavische landen. In Zweden hebben bijvoorbeeld heel veel mensen een spijkermat in bezit.

Werking van de spijkermat

Maar hoe werkt zo’n spijkermat nu eigenlijk? Is het onzin? Zit het tussen onze oren of werkt het écht? Om nog even terug te komen op de Russische arts die we hierboven aanhaalde: tussen de oren zit het sowieso niet. Uit zijn onderzoek naar de effecten van de mat op zijn patiënten bleek dat de mat wel degelijk opvallende gezondheidsvoordelen had.

 

Zo zag de arts bij zijn patiënten ontstekingen verminderen, het immuunsysteem versterken, versnelde (wond)genezing en een aanzienlijk lager stress niveau. Zelfs op depressies had de spijkermat een zeer positief effect.

Acupressuur en Acupunctuur

Ook al komen acupressuur en acupunctuur oorspronkelijk vanuit China, de meeste Westerlingen zijn inmiddels wel bekend met deze twee begrippen. We hebben er allemaal wel eens van gehoord of wellicht zelf een behandeling ondergaan.

 

De spijkermat in zijn oorsprong en de spijkermat zoals we die hedendaags kennen zijn beide gebaseerd op zowel acupressuur als acupunctuur.

 

spijkermat acupunctuurpuntenUitgaande van de gedachte dat wij niet alleen een fysiek lichaam bezitten maar ook een energetisch lichaam, gaat acupunctuur en acupressuur uit van energiebanen die door ons gehele lichaam lopen.

 

Deze banen bevatten meerdere drukpunten, ook wel acupressuur- of acupunctuurpunten genoemd, die bij stimulatie effect hebben op bijbehorende specifieke lichaams(onder)delen zoals organen en spieren.

 

De Chinese geneeskunde is een enorm oude geneeskunde in vergelijking met ons regulier zorgsysteem dat pas in de 19e eeuw tot stand kwam. Je kunt je voorstellen dat er ontzettend veel kennis schuilt in oude traditionele geneeswijze(s).

Effectief als (aanvullende) therapie

Met een spijkermat bootst je als het ware een acupunctuur of acupressuur behandeling na. Al hebben deze oude geneeswijzes veelal wél een sterkere werking dan de spijkermat an sich.

 

Onderschat de kracht van de spijkermat daardoor echter niet. Sommige therapeuten en artsen die vanuit de Chinese geneeskunde werken gebruiken de spijkermat namelijk zelfs als aanvulling op hun behandelingen. Dat is niet voor niets. Zij hebben hier goede klantervaringen mee!

 

Daarnaast kun je vanuit je eigen huis gemakkelijk, frequent én goedkoop een lichte acupressuurbehandeling volgen. Ik denk dat er veel kracht schuilt in herhaling en consequent gebruik.

Wat zijn de voordelen van een spijkermat?

Wanneer je een spijkermat aanschaft, doe je dit veelal met een specifieke reden. Ook al wilde ik bijvoorbeeld met een open houding en zonder verwachtingen de spijkermat uitproberen, tóch had ik stiekem een reden waarvoor ik de mat kocht.

 

Vanwege fibromyalgie heb ik dagelijks pijn in mijn lichaam. Ik wilde dus wel eens voelen wat zo’n spijkermat mij kon bieden. Zéker na alle positieve reviews en ervaringen die ik had gelezen op het internet.

 

Een spijkermat zou onderstaande voordelen bieden:

 

  • Vermindering van (chronische) pijn
  • Zorgt voor meer ontspanning
  • Verbetert de nachtrust
  • Doordat verschillende drukpunten worden geactiveerd, wordt de doorbloeding gestimuleert
  • De doorbloeding zorgt ervoor dat spieren warm worden en de afvalstoffen beter kunnen worden afgevoerd
  • De hersenen maken endorfine en oxytocine aan, twee gelukshormonen die zorgen voor een ontspannen gevoel
  • Vermindering van onrust in voeten en benen
  • Toename vitaliteit
  • Ondersteunt bij mentale en emotionele aandoeningen zoals stress, nervositeit, angst, ect
  • Helpt bij verslavingen
  • Stimuleert zelfgenezend vermogen van het lichaam

 

spijkermat ervaringen
Mijn Spijkermat Set

 

 

Bij welke klachten een spijkermat gebruiken?

Na wat onderzoek op het internet vond ik allerlei ervaringen met de spijkermat bij specifieke klachten en/of aandoeningen.

 

De spijkermat schijnt bij de volgende klachten/aandoeningen verlichting te brengen:

 

  • Gespannen, pijnlijke en stijve spieren
  • Niet goed kunnen ontspannen
  • Stress
  • Fibromyalgie 
  • ADHD/ADD
  • Rug-, nek- en schouderklachten
  • Vermoeidheid
  • Energie tekort
  • Hoofdpijnen
  • Burn-out klachten
  • Pijnlijke en vermoeide voeten
  • Slechte doorbloeding
  • Chronische pijnklachten
  • Reumatische klachten

 

Mijn ervaringen met de Spijkermat

Sinds ruim een jaar ben ik zelf in het bezit van een spijkermat. Ik had er ondertussen zoveel over gehoord dat er geen ontkomen meer aan was. Ik besloot de beroemde spijkermat dus in huis te halen en zodoende te testen.  

Hoe was mijn eerste keer?

Ja, die herinner ik me nog wel. Ik ging gelijk hardcore zonder shirt of wat dan ook op de mat liggen. Wist ik veel dat het gebruik van de spijkermat vaak wordt opgebouwd…

 

Tóch vond ik het een fijne ervaring. Had ik geen pijn? Jawel, en ik denk dat dat er ook gewoon bijhoort. Je gaat immers op een spijkermat liggen. De bedoeling is juíst dat er endorfinen, lichaamseigen opiaten, vrijkomen zodat je uiteindelijk mínder pijn zult ervaren in je lichaam. Dit klinkt paradoxaal maar is in principe vrij logisch.

 

De pijn is een soort van scherpe pijn die een beetje brandend aanvoelt. Na verloop van tijd wen je eraan en voel je dat de huid en het weefsel rondom warm wordt. Persoonlijk vind ik het erg prettig. Het geeft je lichaam en je mind even een soort van kleine shock waardoor je helemaal in het Nu aanwezig bent. 

 

Hoe vaak gebruik ik de mat?

Dit verschilt per week. De ene week gebruik ik de mat wat vaker dan de andere week. Ik voel gewoon even wat ik nodig heb. Wanneer ik wat meer behoefte heb aan ontspanning én wat meer pijn voel in mijn lichaam, ga ik er weer wat vaker op liggen. 

 

Ik zou bij pijnklachten minimaal 3x in de week aanraden. Voor het slapen de spijkermat gebruiken is een hele fijne manier om te ontspannen en beter te kunnen slapen. Bij mij werkt het in ieder geval heel goed!

spijkermat ervaringen afdruk rug

Hoe lang moet je op een spijkermat liggen?

Ik ben iemand die heeft moeten leren om naar haar gevoel te luisteren. Hoelang ik op de mat lig is dus telkens weer verschillend. Ik luister hiervoor het liefst naar mijn lichaam. Mocht je zelf een matje willen kopen, adviseer ik jou ook te luisteren naar wat je gevoel je ingeeft. Het is de bedoeling dat je een fijne ervaring hebt, geen marteling 😉 

 

De makers van de Shakti Mat adviseren onderstaande tijden aan te houden. Dit is een gemiddelde richtlijn. Het beste is om de tijd op de spijkermat op te bouwen en daarbij te blijven voelen wat voor jou prettig is! Wil je van de mat af maar is de tijd nog niet voorbij? Ga dan gewoon van de mat af!

 

Rug: 20+ minuten
Nek en schouders: 10+ minuten
Voeten: 5+ minuten
Benen: 10+ minuten
Buik: 5+ minuten

Hoe gebruik je de spijkermat?

1. Leg als eerste de acupressuur mat op de door jou gekozen ondergrond (bed, bank, vloer, yogamat, etc)
2. Ga vervolgens met het gewenste, liefst ontblootte lichaamsdeel op de mat zitten, staan of liggen. Je kunt op het begin een t-shirt dragen of topper gebruiken (laken)

3. Zorg dat je goed ligt want je ligt voor een aantal minuten in deze positie!

4. Haal een paar keer diep adem en probeer jezelf te ontspannen
5. Luister goed naar je lichaam en blijf zolang je wilt op de spijkermat
6. Wanneer je klaar bent kun je rustig van de mat afkomen. Het beste is om na gebruik van de mat wat extra water te drinken om afvalstoffen af te kunnen voeren en je lichaam na het harde werk te hydrateren.

Wanneer kun je het beste de acupressuurmat gebruiken?

Er wordt aangeraden om de spijkermat te gebruiken in de ochtend of avond voor het slapen gaan. Omdat iedereen anders is heeft ook iedereen andere voorkeuren en ervaringen betreft de spijkermat. 

 

Zelf vind ik het prettig om de spijkermat te gebruiken na een yoga sessie, wanneer ik wakker word en voor het slapen gaan. De ene keer heb ik meer tijd, ruimte en behoefte om na mijn yoga sessie de mat te gebruiken en de andere keer gebruik ik de mat weer liever voor het slapen gaan. 

Is de spijkermat onzin?

Je hoort nog wel eens mensen zeggen dat een acupressuur mat onzin zou zijn. Daar ben ik het toch écht niet mee eens. Niet voor niets zijn er razend veel mensen enthousiast over de mat. En het is ook écht niet voor niets dat acupressuur therapeuten de mat als onderdeel van hun behandeling gebruiken. 

 

Mocht het uiteindelijk blijken dat de spijkermat een placebo effect geeft, dan nóg zijn de positieve ervaringen van onwijs veel mensen een feit. Of deze nu rechtsom of linksom behaald worden, maakt dat dan nog wat uit denk je?

Spijkermat: Ervaringen bij fibromyalgie

De reden dat ik specifiek fibromyalgie aanhaal is ondertussen denk ik wel duidelijk: Ik heb het zelf. 

 

Fibromyalgie wordt ook wel spierreuma genoemd in de volksmond. Dit is niet helemaal correct omdat fibromyalgie wijdverspreide klachten geeft in het gehele lichaam, voornamelijk in de weke-delen. Spieren zijn hiervan onderdeel. Het is dus eigenlijk weke-delen reuma.

 

Klachten die bij fibromyalgie horen zijn voornamelijk chronische pijn, stijfheid, extreme vermoeidheid, brainfog, darmklachten, slaapproblemen, stemmingsklachten en krachtverlies.

Hoe helpt de spijkermat bij fibromyalgie?

Ik kan dit natuurlijk alleen vanuit mijn eigen ervaringen beantwoorden.

 

Omdat elke fibromyalgie patiënt anders is, kan het effect van de spijkermat bij jou dus anders zijn. Houdt hier rekening mee mocht je de mat aanschaffen.

Het heeft mij in ieder geval geholpen om beter te kunnen slapen en pijnklachten te verlichten. Hoe gek het misschien mag klinken, ik ontspan enorm op de mat. Dus ook dáár helpt het bij. Ik moet soms écht vantevoren tegen mezelf zeggen dat ik niet in slaap moet vallen 😉

 

Uiteindelijk wordt het een soort van domino effect. Het verlichten van één klacht kan zorgen dat de volgende klacht ook minder wordt. Zo kun je bijvoorbeeld door beter te slapen minder last hebben van pijnklachten. Althans, zo werkt het bij mij. Doordat je minder pijn hebt, neemt stijfheid of spierspanning af. Hierdoor kun je weer energieker worden.

spijkermat groot formaat

Voor iedereen werkt dit op een eigen unieke manier. Iedereen heeft zijn of haar eigen ervaringen. 

 

 

Meer lezen over fibromyalgie? Misschien is het artikel Fibromyalgie Behandeling: Wat helpt écht? dan ook interessant voor je.

Spijkermat kopen: Waar let ik op?

Oké, ik ga super eerlijk met je zijn. Want eigenlijk zijn vrijwel alle spijkermatten die je kunt krijgen vergelijkbaar met elkaar. Het grootste verschil zit in de gebruikte materialen, vulling en het eventuele formaat. De rest is niet zo spannend. 

Materiaal en Vulling

Spijkermatten kunnen gemaakt zijn van verschillende materialen. De vulling van de matjes kan ook verschillen. Zo heb je bijvoorbeeld spijkermatjes met een soort van schuimvulling. Daarnaast heb je ook nog spijkermatten die een vulling hebben van kokosvezel. Deze laatste matten zijn wat steviger en bieden meer ondersteuning. 

 

De kussens die bij de spijkermatten geleverd worden zijn vaak gevuld met hetzelfde soort schuim. Er zijn tevens ook varianten waarbij het kussen gevuld is met boekweitkaf. Toch nét even wat meer kwalitatief. Kokosvezel en boekweitkaf zijn tevens eco producten. Iets waar consumenten steeds vaker een product op beoordelen.

Formaat

Vrijwel alle spijkermatten hebben ongeveer hetzelfde formaat. Dit formaat is nét genoeg om je bovenlichaam, vanaf je onderrug, een acupressuur behandeling te geven. 

 

Er zijn tevens ook grotere spijkermatten verkrijgbaar. Dit heeft persoonlijk mijn absolute voorkeur want ik vind de kleinere matjes toch écht net wat ruimte tekort komen. Met een grotere afmeting spijkermat past je gehele bovenlichaam én een deel van je onderlichaam op de mat. Ik vind het heerlijk!

Wat is de beste Spijkermat?

Welke spijkermat voor jou het beste is, dat weet alleen jij! Zelf heb ik een groot formaat spijkermat (zoals de spijkermat van Blue Lotus) in huis omdat ik dit fijner vind. Maar andere matjes kunnen ook gewoon heel erg fijn zijn voor jou!

 

Hieronder zal ik 3 spijkermatten toelichten uit het artikel De beste Spijkermat vind je in deze Top 5! Welke spijkermat kies jij? 

BrellaVio Spijkermat

De BrellaVio spijkermat biedt nét wat extra’s door een topper bij de spijkermat aan te bieden. De ervaringen die mensen hiermee hebben zijn over het algemeen zeer positief.

 

Het effect van de topper kun je overigens ook heel goed zélf nabootsen door bijvoorbeeld met een t-shirt aan op de mat te gaan liggen of er een dunne laken overheen te doen. Maar het is toch stiekem wel fijn dat er een mooie topper bijgeleverd wordt. 

Koop direct
bol.com (€49,95)

Blue Lotus Spijkermat

De Blue Lotus Spijkermat is een wat groter formaat Spijkermat voor degene die wat langer zijn of comfortabeler willen liggen. 

 

Deze mat zorgt ervoor dat jouw gehele bovenlichaam én een deel van je benen op de mat kunnen liggen. Je kunt zelfs je voeten acupressuur geven wanneer je je knieën optrekt.

 

Ik vind persoonlijk een grotere mat écht een uitkomst. Dit lees je tevens ook terug in andere gebruikers ervaringen. En logisch ook. 

 

 

Flowee Spijkermat

Één van de meest bekendste merken, Flowee! Flowee heeft meerdere soorten spijkermatten in hun assortiment.

 

Zo bieden zij spijkermatten aan met schuimvulling maar ook de wat luxere en kwalitatief hogere spijkermatten gemaakt van kokosvezel én boekweitkaf. Dit zijn eco en duurzame materialen.

 

Klanten van Flowee zijn dan ook zeer lovend over het bekende merk. Zo vind je eigenlijk alleen maar hele fijne en goede ervaringen met de Flowee spijkermat wanneer je op zoek gaat naar reviews! 

 

Onze Favoriet

Ik hoop dat dit artikel al jouw vragen heeft kunnen beantwoorden betreft de spijkermat. Ga jij het ook proberen?

Dit vind jij ook leuk!

Geef een antwoord