Uiteindelijk zijn alle yoga soorten voortgekomen uit de oudste yoga vorm: Hatha Yoga.

 

Vanwege de groeiende populariteit van yoga zijn er inmiddels zoveel soorten bij gekomen dat je (vooral) als beginner de weg een beetje kunt kwijtraken.

 

Wij willen je daarom graag wegwijs maken! Dit doen we door alle verschillende yogastijlen overzichtelijk op een rijtje te zetten. We beperken ons tot de meest voorkomende yogastijlen.

 

Daarbij bespreken we óók Yoga Nidra. Dit is eigenlijk geen échte yogastijl omdat je hierbij géén yogahoudingen aanneemt maar ligt terwijl je een audio opname luistert. 

 

Laten we eens kijken naar de meest voorkomende yogastijlen die we hedendaags kennen! 

Welke soorten yoga bestaan er? 

Yin Yoga

Restorative Yoga

Ashtanga Yoga

Vinyasa Yoga

Power Yoga

Bikram Yoga

Hot Yoga

Kundalini Yoga

Iyengar Yoga

Yoga Nidra

Welke yoga soort past bij mij? 

Wij adviseren beginners meestal om eerst kennis te maken met Hatha Yoga en van daaruit eventueel verder te kijken. Hierbij zijn jouw behoeftes leidend! Luister altijd goed naar wat je lichaam nodig heeft!


Om de uiteindelijke keuze makkelijker te maken zullen we kort alle stijlen bespreken. Op die manier kun je ze voor jezelf naast elkaar leggen en zodoende een afweging maken. 

 

Voor uitgebreide(re) informatie over een specifieke yogastijl klik je op de afbeeldingen van desbetreffende yogasoort. 

Hatha Yoga

yoga soort hatha yoga

 

Hatha Yoga is een geschikte yogastijl voor zowel beginners als de gevorderde yogi. We adviseren beginners veelal om éérst kennis te maken met yoga. Mits jouw gesteldheid dit natuurlijk toe laat. Luister altijd naar je lichaam en wat jouw lichaam nodig heeft!

 

Hatha Yoga is één van de meest voorkomende yoga soorten in Nederland. Het is perfect voor mensen die de balans terug willen vinden in hun leven. Je zult meer flexibiliteit ontwikkelen, meer fysieke en geestelijke kracht, meer evenwicht en meer rust ervaren, het is geschikt voor mensen die wat meer bewustzijn willen creeëren in zichzelf. 

 

Bij Hatha Yoga doe je vooral statische (stilstaande) oefeningen die een duidelijk begin- en eindpunt hebben. Je leert luisteren naar je lichaam.

Yin Yoga

yoga soort yin yoga

 

Yin Yoga is geschikt voor zowel beginners als voor de wat verder gevorderde yogi. Wat bij Yin Yoga vooral typerend is dat de statische houdingen voor een langere periode worden aangehouden. Dit kan bijvoorbeeld variëren van 5 minuten tot een kwartiertje! 

 

Yin Yoga is daardoor specifiek gericht op het ontspannen van de spieren. Er wordt bij deze soort yoga dieper gewerkt op onder andere het bindweefsel en de spieren maar ook de meridianen (energiebanen in het lichaam). 

 

Naast statische houdingen die lang worden aangehouden wordt er ook met regelmaat aandacht gegeven aan meditatie. Yin Yoga is daarom zeer geschikt voor mensen die ontspanning zoeken, die meer rust in zichzelf willen vinden en voor mensen met bepaalde lichamelijke beperkingen en/of aandoeningen.

 

Ben jij bijvoorbeeld iemand die veel spierklachten ervaart? Heb je veel stress? Reuma? Overspannen of burn-out? Fibromyalgie? Dan kan deze vorm van yoga verlichting geven. 

Restorative Yoga

yoga soort restorative yoga

 

Ben jij herstellende van bijvoorbeeld een blessure, langdurige ziekte, operatie of zware mentale periode? Dan is restorative yoga precies wat je nodig hebt! 

 

Bij Restorative Yoga lijk je in eerste opzicht niet heel veel te doen maar soms geldt: Less is more. De naam Restorative Yoga onthult eigenlijk al waar het voor staat. Restorative betekent namelijk herstellend. Restorative yoga is dus dé yoga soort die herstel kan ondersteunen en bevorderen. 

 

Met behulp van deze bijzondere yoga soort word het zelfgenezend en zelfherstellend vermogen van je lichaam geactiveerd en ondersteund. Restorative Yoga laat jou in een staat van diepe ontspanning komen. Dit is de enige plaats waar herstel namelijk kan plaats vinden! 

 

Deze yoga soort behoeft de meeste yoga hulpmiddelen van alle soorten. Het is van belang om het jezelf zo comfortabel mogelijk te maken om tot de genoemde diepe ontspanning te kunnen komen. 

Ashtanga Yoga

yoga soort ashtanga yoga

 

Ashtanga Yoga is een zeer dynamische vorm van yoga. Wat bedoelen we hiermee? De houdingen die aangenomen worden lopen als het ware in elkaar over. Bij Ashtanga Yoga begint een yoga houding waar de vorige ophield (flow).

 

Typerend voor Ashtanga Yoga is dat de series yoga houdingen altijd een bepaalde vaste volgorde hebben. Ze worden dus altijd via dezelfde opbouw uitgevoerd. Tevens is de ademhaling erg belangrijk. 

 

Daarnaast wordt er veel aandacht gegeven aan zowel de lichamelijke én geestelijke aspecten: Ashtanga Yoga heeft aandacht voor de achterliggende yogafilosofie. 

 

Geschikt voor een ieder die zich aangesproken voelt tot deze yogastijl.

Vinyasa Yoga

yoga soort vinyasa yoga

 

Vinyasa betekent in het Sanskriet letterlijk: vloeiende beweging of flow. Vinyasa Yoga is een onderdeel van Ashtanga Yoga en is daardoor eveneens een dynamische yogastijl waarbij houdingen worden afgewisseld in een bepaalde flow. Wij noemen daarom Vinyasa Yoga ook wel Flow Yoga. 

 

Bij Vinyasa Yoga worden de dynamische houdingen gecombineerd met de adem. Waar bij Ashtanga Yoga de nadruk meer ligt op de yogafilosofie, ligt bij Vinyasa Yoga de nadruk meer op de adem. Door te werken met de adem in combinatie met de yoga houdingen ontstaat de typische flow. 

Power Yoga

yoga soort power yoga

 

Bij Power Yoga ligt de nadruk niet zozeer op het geestelijke maar eerder op het lichamelijke aspect. Een typische Power Yoga les, de naam zegt het al, is krachtig, dynamisch en intensief. Ben jij dus op zoek naar een echte work-out? Dan is Power Yoga jouw ding! 

 

Power Yoga bevat houdingen uit de Ashtanga Yoga en de Vinyasa Yoga. Je hele lichaam zal bij deze vorm van yoga worden aangesproken. 

Bikram Yoga

yoga soort bikram yoga

 

Deze yoga soort is afgeleid van Hatha Yoga en zodoende wordt er gewerkt met een vaste serie van 26 yoga houdingen én ademhalingsoefeningen allemaal afkomstig uit de Hatha Yoga.

 

Typerend voor Bikram Yoga is dat de yogalessen worden gehouden in een verwarmde ruimte met een temperatuur van ongeveer 38 tot 40 graden Celsius. Daarnaast is de luchtvochtigheidsgraad óók vrij hoog. Je kunt je voorstellen dat Bikram Yoga hierdoor een vrij intensieve yogastijl is. 

 

Desondanks wordt Bikram Yoga geadviseerd voor mensen die bijvoorbeeld veel spierklachten hebben, reumatisch zijn, veel stress ervaren, etc. 

 

De warmte van de ruimte zorgt ervoor dat je spieren snel soepel worden. Bewegen voelt hierdoor prettiger. Bikram Yoga is specifiek gericht op het bevorderen van de gezondheid. Het positieve gezondheidseffect is mede te danken aan de stimulatie van de bloedsomloop (door oa de warmte). Hierdoor neemt het zuurstofpercentage in het bloed aanzienlijk toe. 

Hot Yoga

yoga soort hot yoga

 

Veel mensen denken dat Hot Yoga hetzelfde is als Bikram Yoga. Bikram Yoga is inderdaad afgeleid van Hot Yoga maar is niet hetzelfde. Beide soorten worden gepraktiseerd in een verwarmde ruimte. Echter, bij Hot Yoga is de temperatuur ietwat lager. De ruimte wordt hierbij verwarmd tot ongeveer tussen de 25 en 40 graden Celsius. Terwijl bij Bikram Yoga de temperatuur consistent rond de 40 graden is. Dat scheelt best wat dus!

Daarnaast worden bij Hot Yoga óók houdingen gekozen uit de Vinyasa Yoga, de houdingen zijn dus dynamischer. Waar bij Bikram Yoga wordt vast gehouden aan vaste series, is er bij Hot Yoga ook ruimte voor afwisseling. Er worden namelijk géén vaste series yoga houdingen gevolgd. 

 

Hot Yoga is daarom zeer geschikt voor een ieder die zich aangetrokken voelt tot deze yogastijl. Wellicht is deze soort wat toegankelijker dan Bikram Yoga doordat de intensiteit wat minder is en de houdingen meer worden afgewisseld. Zeer geschikt om te proberen bij spierklachten. 

Iyengar Yoga

yoga soort iyengar

 

De focus bij deze yoga soort ligt vooral op de uitvoering van de yoga houdingen. We bedoelen hiermee dat er erg veel aandacht wordt besteed aan houding en uitlijning. Ofwel, techniek staat centraal. 

 

Doordat er veelvuldig  gebruik wordt gemaakt van hulpmiddelen is deze yoga soort het minst blessure gevoelig. Juist ook door de aandacht voor techniek en uitvoering. 

 

Zeer geschikt voor beginners en de wat verder gevorderde yogi van elke leeftijd. Maar ook voor bijvoorbeeld oudere mensen en mensen met een fysieke aandoening of beperking. 

Kundalini Yoga

yoga soort kundalini yoga

 

Deze yogastijl is geschikt voor de wat verder gevorderde yoga. Natuurlijk ben je vrij om als beginner aan Kundalini Yoga deel te nemen. Het wordt echter wel als een wat intensievere yogastijl gezien die vooral gericht is op het spirituele. 

 

Wat bedoelen we hiermee? De Kundalini energie wordt als een zeer intense energie beschouwt die je door middel van onder andere Kundalini Yoga kunt activeren. Deze energie komt vrij in het zenuwstelsel door te werken met de chakra’s. Bij Kundalini Yoga is het doel je Bewustzijn te verruimen.

 

Let op! Weet je niet goed waar je mee bezig bent? Dan kan Kundalini Yoga juist averechts werken en gezondheidsproblemen veroorzaken. Zorg dus dat je goed begeleid wordt! 

Yoga Nidra

yoga soort yoga nidra

 

Yoga doen door alleen maar te liggen? Huh? Ja, dat is wat Yoga Nidra zo ongeveer is. Yoga Nidra is dus eigenlijk geen échte yogastijl. Tijdens Nidra lig je namelijk op je rug, je ontspant je en luistert tegelijkertijd naar een audio opname. That’s it 😉 Het wordt ook wel ‘yogaslaap’ genoemd. 

 

Nu begrijp je waarschijnlijk ook waarom yoga nidra geen yogastijl is, er worden geen yoga houdingen uitgevoerd! Het doel van Yoga Nidra is om in een hele diepe staat van ontspanning te komen.

 

Wij bereiken deze toestand veelal alleen in onze slaap en sommige kunnen het middels meditatie bereiken. In deze diepe staat van ontspanning is herstel en genezing mogelijk. 

 

Daarnaast ben je in een dusdanige ontvankelijke status dat je kunt werken aan oude programmeringen en overtuigingen die jou niet langer dienen om jouw mooiste en gewenste leven te kunnen leiden. 

Geef een antwoord